Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Den ansvarlige turisten

Turister ønsker gjerne å dra til steder med vakker og urørt natur, et rikt dyreliv, rent vann, hyggelige mennesker og lite fattigdom og søppel. Kan vi som turister forvente å få alt dette servert? Eller kan vi – og bør vi – også bidra litt selv?
En dykker svømmer foran et korallrev og holder opp en lapp hvor det står "verdens beste jobb". Foto.

Klasseoppgave – lag en digital håndbok for turister

I denne oppgaven skal dere reflektere over hvordan turister selv kan bidra til et bærekraftig reiseliv, med utgangspunkt i en selvvalgt reiselivsdestinasjon. Videre skal dere lage en håndbok for turister som kan hjelpe dem til å opptre mer bærekraftig.

Dere finner lenker til nyttig informasjon i boksen nederst.

  • Bli enige om en reiselivsdestinasjon dere vil lage håndbok for, og kom med forslag til hvordan turistene som reiser dit, kan bidra til et bærekraftig reiseliv gjennom atferden sin generelt og gjennom valg av

    • reisemåte

    • lengde på oppholdet

    • bosted

    • aktiviteter

  • Fordel punktene overfor i klassen, jobb gjerne sammen i små grupper.

  • Presenter forslagene for hverandre. Diskuter dem i klassen, og gi hverandre tilbakemeldinger.

  • Sett sammen forslagene deres til en digital reisehåndbok for turister. Bruk bilder og eventuelle filmer dere finner, slik at håndboka blir visuell.

Kanskje dere vil sende håndboka til aktuelle reiselivsaktører på destinasjonen dere har valgt?

Lenker til nyttig informasjon

Engelsk artikkel, timeout.com: Sustainable travel: 12 ways to be a better tourist right now

Artikkel, travelopment.no: Turismens utfordringer og muligheter. Hvordan kan turisme være en bra ting?

Artikkel, vg.no: Ansvarlig turisme: Slik kan du gjøre en forskjell

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 20.04.2022

Læringsressurser

Reiselivsdestinasjoner