Hopp til innhold

Fagstoff

Barn og naturen

Barn skal oppleve natur. Naturen gir tilgang på varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer, sanseopplevelser og kroppslig lek. Naturen endrer seg med årstidene, den gir mulighet for undring, og den stimulerer alle utviklingsområdene.
Små og store furutrær. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Naturens muligheter

Å være i og bruke naturen har mange fordeler. Det bidrar til allsidig utvikling, opplevelse av tilhørighet, styrker konsentrasjonen og bidrar til god helse. Naturen lokker oss til utforsking, gir oss nye oppdagelser og mulighet til utfolde oss.

Barn lærer gjennom å bruke kroppen. Gjennom kropp og bevegelse lærer de om seg selv og miljøet rundt seg. De uttrykker seg gjennom kropp, bevegelse, blikk, gester og mimikk. Det er viktig at vi legger til rette for mye kroppslig lek og fysisk aktivitet i hverdagen. Ved å ta i bruk naturen kan vi gi barn gode motoriske opplevelser og erfaringer uansett hvilke ferdigheter og ressurser de har.

Naturen er en fantastisk arena som gir barn førstehåndserfaringer. Førstehåndserfaringer er det vi erfarer gjennom bruk av sanser, som for eksempel en glatt stein, våt og kald snø og varmen fra solstrålene. Det er informasjon vi får gjennom å bruke kroppen, og det er informasjon vi trenger for å kunne lære noe. Det du opplever og sanser selv med kroppen, påvirker følelsene dine. Følelser påvirker evnen til å huske. Det gir dermed erfaringer som åpner for ny innsikt og forståelse – læring.

Mestringsopplevelser

Naturen er variert, og vi vil alltid finne områder som passer til de barna vi er sammen med, slik at de opplever mestring. Mestring er et resultat av gjøre og av å gjenta – øving! Naturen gir mulighet til å gjøre og gjenta og dermed mulighet for å oppleve mestring for barn i ulik alder og med ulike motoriske ressurser. Natur stimulerer til lek, nysgjerrighet og fantasi og bidrar til kreativitet og samspill med andre. Naturen er en god opplevelsesarena og gir oss et allsidig og stimulerende læringsmiljø.

Undring

Barn er opptatt av detaljene i naturen. De beundrer den herlige variasjonen og undrer seg over det som skjer i naturen. "Hvorfor er gresset grønt?" "Er et gress sterkt eller svakt?" "Hva trenger gress for å vokse, hvor langt kan et strå bli?" "Hvilke dyr bor her?" Slike spørsmål pirrer nysgjerrigheten og kan være utgangspunkt for undrende og filosofiske samtaler med barna. Det er viktig at vi voksne tar oss tid og ser og undrer oss sammen med barna. I samtaler med barna kan vil hjelpe dem til å se sammenhenger og skape mening. På den måten kan vi stimulere barnets språk og også bidra til ny forståelse.

Gode holdninger

Når barn får naturopplevelser og blir kjent med naturens mangfold, opplever de tilhørighet til naturen. Når barna føler en slik tilhørighet, er det større sannsynlighet for at de utvikler respekt for naturen og holdninger til å kunne ta vare på den.

Utfordringer i naturen

I naturen er det rom for risikofylt lek. Lek som er litt skummel, men artig. Det kan være i lek i stor høyde, med stor fart, med ulike redskaper og elementer som kan være farlige, eller boltrelek som innebærer kamp. Slik lek gir spenning og fryd. Det er lek som barn oppsøker fordi de har lyst. Gjennom slike typer lek lærer barn å vurdere risiko, og de lærer å håndtere det. Det gir barn en positiv mestringsfølelse.

Barn er ulike og har behov for ulike utfordringer, og i naturen finner de det.

Klatring

Naturen gir unike muligheter for motorisk stimulering. Å klatre i trær gir mestringsfølelse. Det øker selvtilliten og styrker selvbildet. Barn som får lov til å klatre og som får lov til å prøve seg, lærer å vurdere risiko og egne ferdigheter. Når de klatrer, er de konsentrerte og fokuserte på oppgaven. De lærer å vurdere hva som kan være farlig, og hva som ikke er farlig, og å håndtere det. De lærer også å vurdere hva de kan klare og hvilke situasjoner de ikke mestrer, og som derfor faktisk kan være farlige. Dette er uvurderlig læring som bidrar til at barn får tro på seg selv og egne ferdigheter. Det øker også motivasjonen til å prøve seg fram i andre situasjoner og aktiviteter. I tillegg får barna brukt sansene når de klatrer, de øver på koordinasjon, de blir sterkere og får bedre kroppskontroll.

Barn er progressive i sin klatring i trær. Hvis de har lite erfaring med å klatre, vil de starte med å klatre på de nederste greinene. Etter hvert som de mestrer mer og blir trygge på egen mestring, vil de klatre høyere og høyere. Vi må gi barn mulighet til å klatre i trær. Gjennom å øve og prøve blir barna flinkere.

Er du selv trygg på å klatre i trær, vil du også gi barna større mulighet til å klatre. Å prøve deg på litt klatring kan kanskje være en spennende oppgave og utfordring for deg – så kom deg ut og opp i trærne!

To jenter med hammere og spiker bygger på ei trehytte oppe i et tre. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Lage bål

Bål kan brukes som en samlingsplass, varmekilde eller til å lage mat på. Bål skaper stemning og fellesskap. Noen voksne kan synes det er litt skummelt med bål eller at barna skal bruke ulike redskaper som kniv, sag og øks. For at du skal tørre å gjøre dette med barn, må du være trygg på det selv. Øv deg derfor på å lage bål og på å bruke kniv og sag, slik at du blir trygg på det. Det bidrar til at barna også blir trygge, og de ser hva du gjør. Da vil du i større grad la barna få lov til å prøve og utforske, slik at de kan utvikle ferdighetene sine.

Bygge med naturmaterialer

Naturmaterialer gir unike muligheter til å bygge det vi ønsker. Når barn bygger hytter, lager de seg sitt eget rom i naturen. De må finne materialer som er egnet til hytta, de må vurdere størrelse og styrke, og de må finne ut hvor mye de trenger. Her kan de også realisere idéene sine. De er kreative og samarbeider med andre.

Lær deg å bruke tau og knyte knuter, slik at du sammen med barna kan lage ulike konstruksjoner av naturmaterialer. Du kan lett lage en stige sammen med de minste barna med noen greiner og tau.

Det går fint å la barn bli kjent med kniv og bruke det til å spikke. Du må vurdere barnas ferdigheter, for det er klart at barn som aldri har fått lov til å holde på med kniv og spikke, ikke vet hvordan de skal gjøre det. Dette må læres, og du må hjelpe og støtte dem ut fra de ferdighetene barna har. Er du trygg på bruk av kniv, vil tryggheten din smitte over på barna. Å spikke kan kanskje være en spennende utfordring for deg – så ut og spikk!

Ole Brumm laget av løvetannblomster på bakken. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Å skape med naturmaterialer og lage ulike kunstverk er gøy. Det gir gode opplevelser, glede og mestring. Barna får bruke fantasien og være kreative, jobbe fritt i kreative prosesser og utfolde seg skapende. De får lære om naturmaterialer, håndverksteknikker og hvordan de kan bruke ulike redskaper. De kan lage ulike typer av "landkunst", skulpturer av leire og sette sammen egne komposisjoner ved hjelp av ulikt materiale. De kan lage en naturvev med greiner og tau og veve de fineste bilder av mose, lav, blomster, greiner og gress. Her er det egentlig bare fantasien som setter grenser.

Utfordringer til deg

  1. Hvilke utviklingsområder kan lek og aktiviteter i naturen stimulere?

  2. Hvilken betydning tenker du det har for barn at du er glad og trygg i naturen?

  3. Hvordan vil du bruke naturen i arbeidet ditt med barn og unge?

  4. Er det lenge siden du klatret i trær? Gå ut og prøv å klatre og kjenn hvordan det føles!

Relatert innhold

Når du deltar i leken, kan du støtte, inspirere og utvide leken og hjelpe barn med å bedre lekekompetansen sin.

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 21.02.2023

Læringsressurser

Aktiviteter