Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Sang, musikk og bevegelse

Musikk er en opplevelse og uttrykksform. I arbeidet med barn og unge skal vi motivere dem til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet. Vi skal gi dem mulighet til å oppleve og utvikle varierte uttrykksformer.
En mannlig barnehageansatt med gitar og flere små barn rundt seg. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Musikk gir glede

Barn må få mulighet til å både oppleve og uttrykke seg gjennom musikk. Musikk skaper stemninger. Vi vet at rolig musikk kan få oss til å slappe av, og at livligere musikk kan gi oss energi. Å holde på med musikk har en verdi i seg selv, fordi musikk er artig og gir oss livsglede. Det å synge, spille og danse sammen skaper fellesskap og opplevelse av tilhørighet. Musikk stimulerer også sansene. I tillegg kan sang bidra positivt for barnas språkutvikling, og det å synge kan bidra til at vi husker bedre. Gjennom sang, dans og musikk formidles også kulturarven vår.

Sang og musikk

Barnesanger

  1. Hvilke barnesanger husker du fra du var liten?

    • Lag en liste over noen av barnesangene du husker.

    • Del sangene med klassen.

    • Velg dere noen sanger, og synger disse ofte, slik at de blir en del av den praktiske kunnskapen deres.

  2. Husker du noen sanger med bevegelser?

    • Lag en liste over noen barnesanger med bevegelser.

    • Del listen med klassen.

    • Velg dere noen sanger, og syng disse ofte.

  3. Kan du noen sanger som er knyttet til høytider? Hvilke av disse sangene vil du bruke sammen med barn?

  4. Kan du noen sangleker og klappeleker? Hvilke av disse vil du bruke sammen med barn?

  5. På hvilken måte kan musikk bidra til å formidle kultur?
  6. Hvordan kan du få med barna på å synge, spille og danse? Beskriv hva du må gjøre, vær konkret.

Musikk skaper stemning

  1. Finn musikk og sanger som du mener kan brukes sammen med barn i ulike aldersgrupper for å skape ulike stemninger. Tenk på ulike musikksjangere.

    • Lag en liste med hvilken aldersgruppe musikken vil passe for, og hvilken stemning du tenker denne typen musikk vil gi.

    • Hvordan kan barna bevege seg til denne musikken?

  2. Presenter musikk som betyr noe for deg.

    • Alle finner en sang som betyr noe for den enkelte. Det kan være en musikksjanger, en sang eller en melodi som har rørt følelsene dine og skapt en spesiell stemning hos deg. Det kan være musikk som gir deg gode følelser, gode minner, overskudd og energi.

    • Presenter for klassen. Spill musikken og fortell litt om hvorfor denne musikken betyr noe spesielt for deg.

Sangleker

  • Jobb sammen i ei gruppe.

  • Finn to, tre eller flere sangleker som dere øver på sammen.

  • Diskuter hvordan dere vil formidle disse til barn slik at de skal få lyst til å delta.

  • Gjennomfør sanglekene med resten av klassen mens dere har fokus på å skape glede gjennom å delta.

Musikkfortelling

Finn et eventyr, regle eller en kort fortelling. Fortell eller dramatiser og lag stemning ved å legge til musikk ved hjelp av ulike lyder, toner og rytmer. Framfør gjerne for resten av klassen.

Digital musikkpresentasjon/musikkvideo

  • Lag en digital musikkpresentasjon for barn. Sett inn flere bilder som passer til musikken. Presentasjonen skal vare omtrent to–tre minutter.

  • Presenter for klassen.

To voksne og fire barn sitter i en ring på gulvet og holder ulike musikkinstrumenter i hendene. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Musikkstund

Planlegg og gjennomfør en musikkstund sammen med barn. Målet med musikkstunden er at barna skal oppleve musikkglede og få uttrykke seg gjennom musikk, sang og dans.

  • Lag en plan med oversikt over innhold, arbeidsmåter og mål.

  • Inviter barn til skolen, og gjennomfør aktiviteten sammen med dem.

  • Vurder og dokumenter aktiviteten.

  • Lag et individuelt refleksjonsnotat etter aktiviteten, der du reflekterer over musikkstunden og din egen rolle i gjennomføringen. Hva gjorde du for å skape trygghet og engasjement? Hvilken betydning har voksne for å skape musikkglede? Hva kan musikk bidra med hos barn?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 21.09.2021

Læringsressurser

Aktiviteter