Hopp til innhold

Fagstoff

Hva er pedagogisk arbeid?

Pedagogikk er et fagområde som handler om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Det gir oss kunnskap om hvilke teknikker som påvirker individets identitet, mestring og læring, sosialisering og danning. Pedagogisk arbeid er å kunne ta i bruk og vurdere hvilke teknikker som blir best.
En voksen sitter på gulvet sammen med fire barn og legger et stort puslespill. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Pedagogisk arbeid

Vi ønsker at barn skal ha det bra i hverdagen sin her og nå, og vi ønsker at de skal utvikle seg og lære slik at de kan mestre livet sitt i dag og i framtiden. Det pedagogiske arbeidet skal bidra til dette. Målet med pedagogisk arbeid er å ivareta barns behov for omsorg og lek, samtidig som vi legger til rette for læring og danning.

Det pedagogiske arbeidet skal bidra til å kvalifisere barna til å delta, handle og mestre utfordringer i livet. Det innebærer at de skal få kunnskap og utvikle ferdigheter, verdier og evner. Vi vil også at det pedagogiske arbeidet skal bidra til sosialisering, slik at barnet gjennom deltakelse kan bli en del av eksisterende sosiale og kulturelle miljøer og utvikle identiteten sin. I tillegg ønsker vi at det pedagogiske arbeidet skal ha innflytelse på barnet slik at det opplever friheten i det å være et menneske og aktør i sitt eget liv, som kan ta egne valg og handle ansvarlig i samfunnet.

Noe du gjør sammen med barnet

Pedagogisk arbeid er ikke noe vi gjør med barn, men noe du og barnet gjør sammen. Tidligere ble ordet "oppdragelse" bruk i arbeid med barn og unge, i dag er det erstattet med begrepet "danning". Dette er fordi synet på barn og læring har endret seg. Oppdragelse er noe vi gjør med barn. Hensikten er å overføre kunnskap, verdier og holdninger til neste generasjon, slik at barnet skal tilpasse seg uten å stille kritiske spørsmål. Målet med danning, derimot, er at barnet skal utvikle seg og oppnå innsikt og forstå seg selv, og dermed kan det være med på å forme sin egen samtid og framtid. Hensikten er å gjøre barna i stand til å søke kunnskap og reflektere over vedtatte sannheter, altså tenke selv. Danning utvikles gjennom samhandling og dialog der barnas virkelighetsoppfatning har like stor verdi som de voksens.

Praktisk-pedagogisk arbeid

Som barne- og ungdomsarbeider må du arbeide med det pedagogiske arbeidet som praksis. Denne praksisen forutsetter felles deltakelse med ulike individer. Du kan ikke bruke en felles metode for alle. Du må vurdere ulike metoder ut fra situasjonen og det barnet eller de barna du gjør noe sammen med. Du må derfor ta kloke valg ut fra hva som er ønskelig for den aktuelle situasjonen.

Pedagogikk er praktiske handlinger hvor vi må stille oss kritisk og reflekterende til det som skjer i det praktiske rommet, og om det arbeidet vi gjør, ivaretar barns behov for omsorg og lek og fremmer læring, danning og sosialisering slik rammeplaner og læreplaner tilsier.

Praktisk-pedagogisk arbeid omfatter aktiviteter og handlinger hvor målet er at noen andre skal lære noe. Det kan være en ferdighet, en forståelse eller en holdning.

Pedagogisk arbeid forutsetter finfølelse, du må være sensitiv overfor barna og situasjonen. Det er et mellommenneskelig samspill. Du må hele tiden vurdere hva som bidrar til det gode liv, hva som bidrar til å kvalifisere og sosialisere barna, og hva som gir dem frihet til å tenke og handle som ansvarlige mennesker.

Utfordringer til deg

  1. Pedagogiske institusjoner har mange oppgaver. Hvilke? Hvilke er viktigst, og hvorfor?

  2. Hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger bør ansatte i pedagogiske institusjoner ha?

  3. Hva tenker du om utsagnet: "Pedagogikk er i utgangspunktet en praktisk handling"?

Kilder

Biesta, Gert. J. J. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget.

Imsen, G. (2020). Elevenes verden. Innføring i pedagogisk psykologi. Universitetsforlaget.

Imsen, G. (2015). Hva er pedagogikk. Universitetsforlaget.

CC BY-SASkrevet av Siv Stai og Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 26.04.2021

Læringsressurser

Planlegging – didaktisk metode