Hopp til innhold

Fagstoff

Didaktisk planlegging

Hvordan kan vi planlegge det pedagogiske arbeidet? Den didaktiske relasjonsmodellen viser oss de ulike faktorene vi må tenke på og ta hensyn til i planleggingsprosessen, og at det er en logisk sammenheng mellom de ulike faktorene.
Barn som former med ulike typer materiell. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Didaktiske modeller

Det finnes flere didaktiske modeller som brukes som utgangspunkt for planleggingen. Felles for alle modellene er faktorene

  • formål/overordnede mål

  • forutsetninger

  • rammefaktorer

  • mål

  • innhold

  • arbeidsmåter

  • vurdering

I barnehage, SFO, bolig og klubb bruker vi ofte den didaktiske relasjonsmodellen, fordi vi skal planlegge for en allsidig utvikling og ulike prosesser. Prosessene skal ivareta barns behov for omsorg, lek og aktivitet og fremme læring og danning, og de skal ta hensyn til barns medvirkning, interesser og engasjement. Det er litt annerledes enn i skole der det planlegges for enkelte fag med tilhørende læringsmål og vurdering av undervisningsopplegg.

Den didaktiske relasjonsmodellen

Den didaktiske relasjonsmodellen viser oss at det er en logisk sammenheng mellom alle faktorene i modellen. Blir det endringer i en av faktorene, får det konsekvenser for de andre faktorene. Hvis vi for eksempel endrer mål eller innhold, får det konsekvenser for de andre faktorene. Endrer rammefaktorene eller forutsetningene seg, virker det inn på valg av mål, innhold og arbeidsmåter.

I denne modellen ser vi at faktorene er likeverdige, noe som betyr at vi kan ta utgangspunkt i det vi vil, når vi planlegger. Det overordnede målet ligger over i hele planleggingsprosessen. Det betyr at det overordnede målet (lover og rammeplan) skal ha innflytelse på alle faktorene uansett hva vi planlegger. Vi skal ta utgangspunkt i det lovverket sier at vi skal gjøre, og ut fra det planlegge et innhold som bidrar til at vi tilfredsstiller kravene i lovverket.

En modell med seks punkter hvor alle punktene er knyttet til de fem andre med linjer. De seks punktene er mål, arbeidsmåte, innhold, rammefaktorer, forutsetninger og vurdering. Over modellen står det "Overordnede mål". Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Utfordringer til deg

  1. Hvorfor må vi planlegge i arbeidet med barn og unge?

  2. Hvilke ulike faktorer må du ta hensyn til når du skal planlegge det pedagogiske arbeidet?

  3. Hvordan kan du bruke den didaktiske relasjonsmodellen når du lager planer?

Relatert innhold

Kilder

Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring. Universitetsforlaget.

Lorentzen, R. (2019). Barnehagens årsplanarbeid. I M. H. Frønes & V. Glaser (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 63–78). Universitetsforlaget.

Rønning, G. S. (2013). Rammeplan for barnehagen, hva så? Cappelen Damm Akademisk.

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 16.03.2021

Læringsressurser

Planlegging – didaktisk metode