Hopp til innhold

Fagstoff

Adopsjonsprosessen

Hva er en adopsjonsprosess, og hva kjennetegner de ulike fasene i en adopsjonsprosess?
Dashbord i en selvkjørende bil. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Adopsjonsprosessen

Adopsjonsprosessen er prosessen en forbruker går igjennom fra et nytt produkt er introdusert på markedet, til det er akseptert eller forkastet.

Adopsjonsprosessen for et nytt produkt trenger ikke nødvendigvis å lede til et kjøp. I denne sammenhengen kan et nytt produkt være både nye varer, tjenester og ideer. Noen produkter blir raskt akseptert av forbrukere, mens andre produkter slår aldri gjennom.

Tenk over

Når prøvde du sist et nytt produkt som du likte så godt at du fortsatte å bruke det?

Apple-butikk i New York. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

De fem trinnene i adopsjonsprosessen er

  1. oppmerksomhet

  2. interesse

  3. vurdering

  4. prøve

  5. adopsjon

Oppmerksomhet

Oppmerksomhet er det første trinnet i adopsjonsprosessen. Om forbrukeren ikke er klar over at det finnes et nytt produkt, vil han eller hun heller ikke være i stand til å mene noe som helst om produktet. Markedsførere må derfor sørge for at målgruppa blir gjort oppmerksom på at det nye produktet eksisterer.

Markedskommunikasjon er viktig for å skape oppmerksomhet om et nytt produkt. Med markedskommunikasjon mener vi overføring av et markedsføringsbudskap fra en virksomhet til en mottaker. I dette tilfellet er det nye produktet markedsføringsbudskapet, og mottakeren er målgruppa.

Interesse

Produktet må oppfattes som så interessant at forbrukeren ønsker å vite mer om det, ved for eksempel å søke etter informasjon på nett.

Markedsførere må i denne fasen av adopsjonsprosessen finne ut hva målgruppa er interessert i. Denne innsikten må de så bruke i markedsføringen sin av det nye produktet.

Vurdering

Forbrukeren vurderer hvorvidt produktet eller ideen er verdt å prøve.

Markedsføreren må i denne fasen prøve å overbevise forbrukeren. Egenskapene ved produktet, som er viktige for målgruppa, må komme tydelig fram.

Prøve

Det å kunne prøve et nytt produkt kan være viktig for å finne ut om produktet er noe for deg. Du har sikkert blitt tilbudt en smaksprøve i dagligvarebutikken eller kanskje en liten gratisprøve av en ny parfyme på et parfymeri.

Er det ikke mulig å fysisk prøve produktet, kan kanskje bruk av VR-briller eller film bidra til at du kan "prøve" produktet. I videoen under kan du se en prøvekjøring av selvkjørende bil fra Tesla.

Kort sammendrag av filmen om selvkjørende Tesla

Filmen viser en person som sitter i en bil uten å holde i rattet. Bilen kjører av og på motorvei, skifter fil, stopper flere ganger ved stopp-skilt og stopper til slutt ved programmert endepunkt. På en stor skjerm i bilen er et kart over reiseruta synlig.

Adopsjon

Adopsjonsprosessen ender med adopsjon dersom forbrukeren, etter å ha gått gjennom alle fasene, fortsatt er positiv og derfor aksepterer produktet.

Tenk over

Hva tror du kan være årsaken til at noen nye produkter, som for eksempel nye Apple-produkter eller en ny type Tesla-bil, kan bli adoptert allerede før de kommer i salg?

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 12.03.2021

Læringsressurser

Markedsføring og forbrukeratferd