Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Forklar og lag metaforer

Oppgave 1. Forklar metaforene

Forklar hva metaforene under betyr. Er det noen enkeltord du ikke forstår, kan du bruke Lexin for å finne en forklaring.

  1. Denne erfaringen har vært en viktig reise for meg personlig.

  2. Ansiktet hans er et lukket rom. Øynene helt avstengt.

  3. Hun var sola i livet vårt.

Oppgave 2. Undersøk metaforen i kongens nyttårstale

Blid jente med flette, som har på seg strikkegenser, strikkesjal og selbuvotter, holder ei rød lykt. Foto.

Les utdraget under fra kongens nyttårstale i 2022.

Det er en tid for å se hverandre nå.

Tenk om vi alle hver dag kunne spørre et menneske som kommer i vår vei: Hva kan jeg gjøre for deg?

Tenk hva det kunne føre til av gode opplevelser og øyeblikk! Det koster ingenting, bare litt og ekstra omtanke.

Kanskje dette spørsmålet kunne være en vi bærer med oss gjennom det nye året for å gi hverandre litt lys på mørke kvelder? I lengden er det rett og slett til beste for oss alle at alle har det best mulig.

  1. Finn metaforen i utdraget fra kongens nyttårstale.

  2. Hvordan kan spørsmålet "Hva kan jeg gjøre for deg?" være ei lykt vi bærer med oss for å gi hverandre litt lys på mørke kvelder? Forklar metaforen.

  3. Hvordan synes du metaforen i utdraget fungerer? Begrunn svaret ditt.

Du finner hele talen på Det norske kongehus.

Oppgave 3. Finn metaforer fra ulike land

  1. Lag en oversikt over to–tre metaforer du kjenner til på førstespråket ditt. Velg gjerne metaforer som kanskje ikke er så vanlige på norsk.

    Tips

    Kanskje du kan finne en metafor fra for eksempel en sang, et dikt eller ei bok? Det er bøker på mange ulike språk på Verdensbiblioteket.

  2. Prøv å oversette en av metaforene fra førstespråket ditt i oppgave A. til norsk. Skriv denne metaforen på tavla. Etterpå prøver de andre elevene i klassen å forklare metaforen.

  3. Ta en felles gjennomgang av noen av metaforene dere har funnet i oppgave A. i klassen. Snakk sammen om hvordan metaforene kan variere noe fra kultur til kultur.

  4. Lag en oversikt over metaforene i klasserommet eller lag en digital oversikt som klassen har tilgang til.

Oppgave 4. Lag egne metaforer

Lag egne metaforer inspirert av bildene under. Trykk på pila til høyre i bildet for å bytte til neste bilde.

Eksempel: Hun var ei tikkende bombe og kunne eksplodere når som helst.

Guoskevaš sisdoallu

Lær om metaforar, og korleis metaforar kan brukast som språklege bilete.

CC BY-SADán lea/leat čállán Elisabeth Lønning.
Maŋemusat ođastuvvon 01/31/2024

Oahppanresurssat

Språklige virkemidler