Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Se nærmere på noen allegorier

Oppgave 1. Fabelen "Den falske frosken"

Les fabelen "Den falske frosken" av Æsop på Nasjonalbiblioteket og svar på spørsmålene under:

  1. Gjenfortell hovedinnholdet i fabelen "Den falske frosken" med egne ord til en medelev.

  2. "Den falske frosken" er en fabel. Hva er typisk for denne sjangeren?

  3. Allegoriske fortellinger skal ikke (bare) oppfattes . Hva er det froskens oppførsel og skal lære oss?

Oppgave 2. Fabelen "Haren og skilpadden"

Les fabelen "Haren og skilpadden" av Æsop på Nasjonalbiblioteket og svar på spørsmålene under:

  1. Gjenfortell hovedinnholdet i fabelen "Haren og skilpadden" med egne ord til en medelev.

  2. Tenk at dyrene i fabelen egentlig beskriver oss mennesker. Hva er det harens og skilpaddens oppførsel og skjebne skal lære oss?

Oppgave 3. Utforsk tekster med allegori

  1. Finn en tekst med bruk av allegori som du vil presentere muntlig for en medelev eller foran klassen. Bruk gjerne en allegorisk tekst som du kjenner til fra eget hjemland.

  2. Gjenfortell kort hovedinnholdet i teksten du har valgt.

  3. Forklar hvordan allegori er brukt som , og hva i fortellingen er.

Guoskevaš sisdoallu

Lær om allegorier, og hvordan dette virkemiddelet gir en tekst flere betydninger.

CC BY-SADán lea/leat čállán Elisabeth Lønning.
Maŋemusat ođastuvvon 11/21/2023

Oahppanresurssat

Språklige virkemidler