Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Undersøk rim og rytme

Oppgave 1. Finn rimordene

I denne oppgaven skal du snu kortene ved å klikke på dem for å finne rimord. Du skal finne to og to ord som rimer på hverandre. Et eksempel på to rimord er stopp og topp. Samarbeid gjerne med en annen i klassen.

Oppgave 2. Undersøk barnereglen "Det er sant at jeg fant" av André Bjerke

Ordforklaringer til barnereglen "Det er sant at jeg fant" av André Bjerke

Sving
Her: En sving er en bue på en vei.
Stav
En stav er en lang stokk til å holde seg i.
Skjold
Et skjold er en slags plate, ofte rund, som blir brukt for å beskytte seg i kamp.
Pave
Paven er lederen for den katolske kirken.
Troll
Troll er fantasifigurer som er mest kjent fra nordiske eventyr.

Les barnereglen "Det er sant at jeg fant" av André Bjerke på Nasjonalbiblioteket.

  1. Hvordan brukes rim og rytme i barnereglen? Forklar og bruk passende fagbegreper. Les om fagbegrepene i artikkelen "Rim og rytme".

  2. Fordel barnereglen mellom dere i ei gruppe i klassen. Lær din del av barnereglen utenat. Øv på riktig uttale og riktig rytme, og framfør diktet i fellesskap for klassen.

  3. Hvordan hjelper rim og gjentakelse oss til å huske tekst lettere?

Oppgave 3. Undersøk barnereglen "Hvem banker? sa Per Anker"

Jobb sammen i par.

  1. Les barnereglen "Hvem banker? sa Per Anker" høyt for hverandre. Øv på riktig uttale og riktig rytme. Klarer dere å lære barnereglen ?

  2. Hvordan brukes rim og rytme i barnereglen? Forklar til hverandre og bruk passende fagbegreper. Les om fagbegrepene i artikkelen "Rim og rytme".

Tre gule løker. Foto.

Hvem banker? sa Per Anker

Hvem banker? sa Per Anker
Det er min kone, sa Per Lone
Hva vil hun? sa Per Lund
Kjøpe løk, sa Per Høk
Hvor mange? sa Per Lange
1–2–3–4, sa Per Lire
Ikke fler? sa Per Ler
Det er nok, sa Per Kokk!

Kjent norsk barnerim, ukjent forfatter

Oppgave 4. Undersøk rim og rytme i egenvalgt tekst

Velg et utdrag fra en sangtekst, et dikt eller en annen tekst du liker godt, gjerne en tekst på førstespråket ditt. Du kan finne flere lenker til dikt og sanger fra hele verden under temaet "Regler, sang og musikk" på morsmål.no.

  1. Undersøk hvordan rim og rytme er brukt i teksten.

  2. Lag en digital presentasjon der du forklarer bruken av rim og rytme i den valgte teksten din for en klassekamerat, ei gruppe eller hele klassen. Bruk fagbegreper. Les om fagbegreper til rim og rytme i artikkelen "Rim og rytme".

Oppgave 5. Undersøk rytmen i diktet

Jobb sammen to og to.

  1. Les diktet "Regn" av Sigbjørn Obstfelder høyt for hverandre.

  2. Forklar for hverandre hvordan rytmen i diktet er med på å forsterke bildet og følelsen av regndråper mens vi leser.

To gutter ler i regnet. Foto.

Regn

En er en, og to er to -
vi hopper i
vi triller i sand.
Zik zak,
vi drypper på ,
tik tak,
det regner i dag.

Regn, regn, regn, regn,
regn,
regn,
regn, regn, regn, regn,
deilig og
deilig og !

En er en, og to er to -
vi hopper i vand,
vi triller i sand
Zik, zak,
vi drypper på tag,
tik tak,
det regner i dag.

Sigbjørn Obstfelder, 1893

Kilde

Obstfelder, S. (2000). Verden er ny – dikt, reiseskildringer, kritikk. Den norske Lyrikklubben.

Guoskevaš sisdoallu


CC BY-SADán lea/leat čállán Elisabeth Lønning .
Maŋemusat ođastuvvon 03/13/2024

Oahppanresurssat

Språklige virkemidler