Bli med på ei tidsreise med P. A. Munch, Wergeland og Welhaven
Du skal ut på ei spennende, men krevende reise tilbake i tid. Det kan være lurt å reise med en eller flere venner.
Dere går inn i tidsmaskinen, klare til å reise tilbake til språkdebatten på 1830-tallet.
Displayet lyser "1835", og dere trykker på knappen. Tidsmaskinen rister og alt spinner. Lufta flerres av kraftige lyn, og plutselig er alt blendende hvitt. I neste øyeblikk står dere og tidsmaskinen på Universitetsplassen i Kristiania, mellom Universitetet og Karl Johans gate.
Tre menn i høylytt diskusjon
På vei ut av maskinen aktiverer dere estetikkmodus; den gir dere automatisk både tidsriktige klær og utseende. Deretter setter dere tidsmaskinen i usynlighetsmodus.
På plassen, ikke langt unna dere, står tre menn og diskuterer. Den ene, en myndig mann med minkpels over skuldrene, vifter med pekefingeren og snakker høylytt:
"Pøbelspråk! Det er ikke naturlig å blande språk på den måten! Enten må vi fortsette å skrive dansk, slik også Welhaven ønsker, eller så må vi lage et norsk skriftspråk med utgangspunkt i den dialekten som likner mest på norrønt!"
Mannen er historieprofessor P. A. Munch. Nysgjerrige går dere bort. En av dere pirker ham på skulderen og spør: "Beklager om jeg forstyrrer, men hvorfor er du så opptatt av det norrøne?"
Han rynker på nesa, mumler noe om at det bare er folk uten dannelse som sier "du" og ikke "De", og rekker dere den tre år gamle artikkelen sin "Norsk Sprogreformation". Teksten er på dansk, men så fort dere får litt avstand til de diskuterende mennene, skanner dere teksten med oversettelsesappen på mobilen og får en digital, modernisert versjon.
Oppgave 1
Les utdrag fra P. A. Munchs "Norsk språkreformasjon".
Hva syns Munch om måten "språkreformatorene", som for eksempel Wergeland, forsøker å fornorske det danske skriftspråket på – og hvordan argumenterer han?
Hvordan argumenterer Munch for synet sitt om å ta utgangspunkt i en rein norsk dialekt?
Hvordan vil dere, med deres egne ord, beskrive Munchs syn på språk?
Den engasjerte dikteren
Idet dere er ferdige med å lese, hører dere en av de to andre si: "For noe tull!"
Det er dikteren Henrik Wergeland. Han fortsetter:
"Vi må gradvis fornorske det danske skriftspråket! Danske ord og uttrykk må avløses av norske, og skrivemåten bør bli mer tilpasset norsk uttale!"
Dere passer på å si "De" og spør ham hvorfor han ønsker den løsninga, og hvordan han ser for seg at det skal foregå. Han svarer ikke, men gir dere den nylig publiserte artikkelen sin "Om norsk Sprogreformation" i stedet. Det er en artikkel han har skrevet som svar til P. A. Munchs artikkel. Dere skanner teksten og den moderniseres.
Oppgave 2
Les utdrag fra Wergelands "Om norsk språkreformasjon".
Wergeland presenterer følgende fire argumenter for fornorskingstanken. Hvordan kommer de til uttrykk i utdraget?
Et stilistisk, litterært argument: om forholdet mellom språket, kunsten og kunstneren.
Et estetisk, lydlig argument: om forholdet mellom språkets lyder og kulturen eller naturen.
Et nasjonalt argument: om forholdet mellom språket og nasjonen.
Et demokratisk argument: om forholdet mellom språket og folket.
Hvordan vil dere, med egne ord, beskrive Wergelands syn på språk? Vis til utdraget fra artikkelen hans når dere svarer.
På hvilket eller hvilke punkter syns dere Munch og Wergeland er mest uenige i sine syn på språket?
Fordypning: Undersøk hvem Johann Gottfried Herder var og hvilket syn han hadde på språk. Hvordan passer Wergelands språksyn med Herders språksyn?
Den velkledde tar ordet
Endelig åpner også den tredje av disse herrene munnen - en velkledd mann med danna bymål ispedd bergenske trekk. Han nærmest roper til Wergeland: "Hvor lenge skal De rase mot fornuften?"
Den som roper, er Wergelands dikterrival Johan Sebastian Welhaven. En av dere avbryter ham: "Herr Welhaven! Hva mener De med det?"
Welhaven svarer velvillig:
"Det er klinkende klart at vi må beholde det danske skriftspråket! Danmark er en respektabel nasjon som vi gjennom språklige bånd er nært knyttet til! Og innenfor kunst og vitenskap er den danske åndsvirksomheten oss for øyeblikket helt overlegen! Vi har fremdeles mye å lære av danskene, og vi må ikke bli overmodige i synet på vår egen selvstendighet!"
"Les diktet mitt 'Norges Dæmring', så vil du forstå!" sier han og gir dere det 76 sider lange diktet. Denne gangen bruker dere to apper: én for oversettelse fra dansk til norsk, én for å forklare uvanlige eller gammeldagse ord.
Oppgave 3
Les utdrag fra Welhavens dikt "Norges demring".
Hvordan kommer Welhavens syn på språksituasjonen og den norske trangen til selvstendighet til uttrykk i diktet?
Hvordan vil dere, med egne ord, beskrive forskjellen mellom Welhavens og Wergelands språksyn?
Etter å ha satt dere inn i de tre mennenes syn og argumenter, blir dere frista til å fortelle dem om dagens språksituasjon.
Oppgave
Fortell Munch, Wergeland og Welhaven om dagens norske språksituasjon. Dere kan velge om dere vil gjøre det muntlig (maks 20 sekunder) eller skriftlig (maks fem setninger).
Trioen begynner å diskutere seg imellom og vil veldig gjerne vite mer. Dere inviterer dem med i tidsmaskinen, noe de (svært overraskende) blir med på.
Vel tilbake i vår tid, lar dere dem få et par dager til å sette seg bedre inn i den moderne norske språksituasjonen. Deretter inviterer dere alle tre til skolen deres. Der får dere anledning til å stille dem følgende spørsmål:
Hva syns dere om utviklinga av bokmålet siden deres egen tid?
Hva syns dere om det nynorske skriftspråket?
Hva syns dere om at nynorsk og bokmål er likestilte skriftspråk?
Hva syns dere om at alle norske elever skal ha sidemålsundervisning?
Hva syns dere om samnorskpolitikken på 1900-tallet?
Hva syns dere om den store valgfriheten i rettskrivinga i bokmål og nynorsk?
Hva syns dere om Norges arbeid for å verne om og styrke de samiske urspråka, samt de nasjonale minoritetsspråka kvensk, romani og romanes?
Hva syns dere om den store påvirkninga engelsk har på norsk talespråk?
Hva syns dere om at engelsk er i ferd med å ta over innafor høyere utdanning, arbeidsliv, underholdningskultur og i flere ungdomsmiljøer?
Oppgave
Velg minst to av spørsmålene. Formuler svara til både Munch, Wergeland og Welhaven. Hvert svar bør ikke være lengre enn ca. 150 ord.
Det er på tide å sende Munch, Wergeland og Welhaven trygt tilbake til deres egen tid. For å unngå å endre historiens gang stiller dere inn tidsmaskinen til datoen før dere traff dem på Universitetsplassen.
I klassen snakker alle om besøket.
Oppgave
Diskuter i gruppa eller i klassen:
Hva var det letteste og det vanskeligste ved å overføre språksyna til de tre historiske personene til vår moderne språksituasjon?
Hvilke likheter er det mellom språkdebatten og språksituasjonen i Norge på 1830-tallet og i dag?
Hvilke forskjeller er det mellom språkdebatten og språksituasjonen i Norge på 1830-tallet og i dag?
Guoskevaš sisdoallu
Forfatteren og samfunnsdebattanten Johan Sebastian Welhaven spilte ei viktig rolle i utviklinga av den nye nasjonen.
Hvorfor var det så stor uenighet om hvordan et norsk skriftspråk skulle se ut på 1800-tallet? Les mer om hvilke argument de ulike syna hadde.
Sanness, J. (1959). Patrioter, intelligens og skandinaver. Norske reaksjoner på skandinavismen før 1848. Universitetsforlaget.