Njuike sisdollui
Bargobihttá

Podkaster om konflikthåndtering

Når vi har med mennesker å gjøre, kan vi forvente at det noen ganger oppstår konflikter. Som profesjonell servicemedarbeider er det derfor nyttig å kunne håndtere en konfliktsituasjon. I podkastene får du vite hvordan du skal tolke og reagere i en vanskelig situasjon.

Oppgaver

Oppgavene egner seg som hjemmeoppgave. I etterkant kan klassen reflektere over hva som kjennetegner god konflikthåndtering.

Les gjennom oppgavene først, og deretter lytter du på podkastene og noterer svar på spørsmålene.

  1. Vekteren beskriver en femtrinnsmodell for konflikthåndtering. Beskriv de fem trinnene.

  2. På hvilken måte kan vektere trene på femtrinnsmodellen?

  3. Både vekteren og butikkmedarbeideren snakker om at kroppsspråk er viktig. Hvordan kan du bruke kroppen til å dempe en konfliktsituasjon?

  4. Hva er politiets oppgave ved offentlige demonstrasjoner?

  5. Hva gjør «dialoggruppa» i Oslo politidistrikt?

  6. Fortell i korte trekk hvordan Oslo politidistrikt arbeidet med den omtalte SIAN-demonstrasjonen i Oslo.

  7. Hva er en trusselvurdering?

  8. Hva er CS-gass, og når kan politiet bruke dette?

  9. Har du lært noe nytt om konflikthåndtering i arbeidet med podkastene?

Mann med briller holder et ark med teksten "Serviceyrkene". Fargerike smilefjes omringer hodet til mannen.
Serviceyrkene

Konflikthåndtering i serviceyrker

I podkasten "Konflikthåndtering i ulike serviceyrker" forteller Tom Andersen om hvordan vektere får opplæring i å håndtere konflikter. I opplæringen legger man vekt på hvor viktig det er å være menta...

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0
Mann med briller holder et ark med teksten "Serviceyrkene". Fargerike smilefjes omringer hodet til mannen.
Serviceyrkene

Konflikthåndtering ved demonstrasjoner – politiet

I forbindelse med demonstrasjoner kan det bli høyt konfliktnivå. I denne podkasten får vi høre hvordan politiet arbeider før, under og etter en demonstrasjon for å dempe konfliktnivået.

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0