Njuike sisdollui
Bargobihttá

Planlegg en markedsføringskampanje for praksisplassen

I denne oppgaven skal du planlegge og lage et forslag til markedsføringskampanje for praksisplassen din.

Oppgave 1

Se filmen nedenfor, "Segmentering av målgrupper i markedskommunikasjon", og la deg inspirere.

  • Forklar hvordan mediebyrået Starcom arbeidet da de skulle lage markedsføringskampanjer for Høyskolen Kristiania og Burger King.

  • Hvilke ideer fra filmen kan du ta med deg når du skal lage din egen markedsføringskampanje?

I filmen ser vi eksempler fra arbeid med markedsføringskampanjer for Høyskolen Kristiania og Burger King. Video: Terranova Media / CC BY-NC-ND 4.0

Oppgave 2

Planlegg en markedsføringskampanje for praksisplassen din rettet mot en selvvalgt målgruppe. Aktuelle spørsmål å ta utgangspunkt i er:

  • Hvilken målgruppe skal markedsføringskampanjen rette seg mot?

  • Hvordan er forbrukeratferden og medievanene til målgruppen?

  • Hvilke kommunikasjonskanaler kan være hensiktsmessige å bruke for å treffe målgruppa?

  • Hva kan være budskapet i markedsføringskampanjen? Hvilken form bør budskapet ha for å treffe målgruppa best? Skal det spille på følelser, være informativt eller begge deler?

  • Hva slags kampanjemateriell kan det være hensiktsmessig å lage til markedsføringskampanjen? Kanskje en film og/eller annonser i sosiale medier?

Oppgave 3

Bruk refleksjonene fra oppgave to til å utarbeide selve markedsføringskampanjen, som skal inneholde:

  • mål for kampanjen

  • beskrivelse av målgruppen

  • budskap og markedsføringsinnhold

  • kanalvalg

Tips

Før du går i gang, bør du lese den relaterte artikkelen "Planlegge en enkel markedsføringskampanje".

For å lage markedsføringsinnhold kan du bruke det nettbaserte gratisverktøyet Canva.

Oppgave 4

Framfør forslaget ditt til markedsføringskampanje for klassen.

  • Redegjør for de valgene du har gjort, og forklar hvordan forbrukeratferden og medievanene til målgruppen er tatt hensyn til.

  • Ta imot tilbakemeldinger fra de andre i klassen om hva som var bra, og hva som eventuelt kan eller bør endres.

  • Hør med praksisbedriften om de er interessert i å publisere noe av det du har produsert.

Guoskevaš sisdoallu