Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Vurder målgrupperetting

Gå sammen i grupper og diskuter spørsmål knyttet til målgrupperetting. Dere skal se på to blogginnlegg, et utdrag fra NRK-serien Skam og en reklameplakat for PlayStation.
Jørgine «Funkygine» Masse Vasstrand er blogger. Foto.

A. Jørgine Masse Vasstrand er kjent som "Funkygine". Les et blogginnlegg på Funkygines blogg:

  1. Hva er målgruppa til Funkygine?
  2. Diskuter hvordan Funkygine tar hensyn til målgruppa når hun utformer budskapet sitt.

B. Sophie Elise la ned bloggen sin i januar 2020, men har fortsatt en Instagram-profil med flere hundre tusen følgere. Les dette blogginnlegget på Sophie Elises blogg fra 2017.

  1. På hvilken måte får Sophie Elise fram at måten hun tenker rundt målgruppe på, endret seg fra hun startet å blogge til hun skrev blogginnlegget i 2017?
  2. Hvordan har forståelsen hennes av målgruppa endret budskapet hennes?
  3. Diskuter hvorfor bloggere og influensere har et viktig ansvar når det gjelder hvilket budskap de formidler til målgrupper.
Jentene i NRK-serien Skam med Gullruten-prisen. Foto.

C. Se dette klippet fra Skam, en dramaserie for ungdom fra NRK: Skam: Trussel

  1. Hvem er målgruppa for denne serien?
  2. Hva er budskapet i denne episoden?
  3. Skam er et eksempel på et medieprodukt som fikk et mye større publikum enn først planlagt. Hva tror dere er årsakene til det?

D. Se på denne reklameplakaten: Plakat for PlayStation

  1. Vurder målgruppa for denne reklameplakaten.

  2. Hva tenker dere er budskapet i denne reklameplakaten?

  3. Hvor godt synes dere budskap og målgruppe henger sammen?
  4. Hvor ville dere ha plassert denne reklameplakaten for at den skal treffe målgruppa?
CC BY-SADán lea/leat čállán Ragnhild Risholt Kleppe ja Elisabeth Thoresen Olseng.
Maŋemusat ođastuvvon 01/21/2021

Oahppanresurssat

Markedsføringskampanjer og målgrupper