Markedsføringskampanje for Trøll
En markedsføringskampanje handler om å skape oppmerksomhet rundt et produkt, slik at det fører til økt salg og økte inntekter.
Markedsføringskampanjer består av en rekke aktiviteter i ulike medier og på ulike plattformer i en bestemt tidsperiode og med et bestemt mål.
Les mer i artikkelen "Hva er en markedsføringskampanje?"
Tenk over
Hvilke markedsføringskampanjer har du lagt merke til i det siste?
Markedsføring versus markedsføringskampanje
Markedsføring er noe som pågår stort sett kontinuerlig for å skape oppmerksomhet rundt et produkt eller en merkevare. En markedsføringskampanje derimot gjennomføres i en bestemt tidsperiode, gjennomsnittlig i 45 dager.
Markedsføringskampanjer må planlegges nøye og utformes og styres aktivt for å bli vellykket. Vi kan dele arbeidet med en markedsføringskampanje inn i seks steg.
Les mer i artikkelen "Planlegge en enkel markedsføringskampanje".
Steg 1: Sette mål og budsjett for kampanjen
Når vi skal planlegge en markedsføringskampanje, er det viktig at vi har klart for oss hva vi ønsker å oppnå med kampanjen – hva som er målet.
Vi må også innledningsvis sette opp en kostnadsramme for kampanjen, siden dette vil påvirke mulighetsrommet med tanke på valg av kanaler og aktiviteter.
Steg 2: Velge målgruppe
For å skape en effektiv markedsføringskampanje må vi ha klart for oss hvem som er målgruppa for kampanjen. Valg av målgruppe påvirker de neste stegene, som er utforming av budskap og valg av kommunikasjonskanaler.
Steg 3: Formulere budskap
Når vi skal utforme budskapet, må vi huske på at en markedsføringskampanje skal, i tillegg til å markedsføre et produkt, formidle bedriftens verdier og overordnede visjon.
Hva er det vi ønsker å få formidlet, og hvordan skal vi formulere budskapet vårt? Skal vi spille på følelser? Skal det være morsomt, informativt eller underholdende?
Les artikkelen "Hva ønsker vi å si til målgruppa vår?"
Steg 4: Velge kanaler
Hvilke kanaler skal vi bruke? Er det TV, radio, sosiale medier, influensere eller andre?
Vi kan også bruke fysiske kanaler, som markedsføringsstand og reklameplakater.
Steg 5: Gjennomføring
Nå skal vi iverksette markedsføringskampanjen som består av en rekke ulike aktiviteter, gjerne fordelt på en periode på 45 dager. I dette steget må vi sørge for at alt fungerer som det skal og eventuelt justere underveis.
Steg 6: Evaluering
I evalueringsfasen skal vi måle effekten av markedsføringskampanjen. Dette kan for eksempel gjøres ved å se på
kjennskap
engasjement på sosiale medier
salgstall
markedsandel
Guoskevaš sisdoallu
Vi skal nå steg for steg gå gjennom hvordan vi kan lage en enkel markedsføringskampanje. Vi viser et eksempel på hvordan en kampanje kan se ut.
En markedsføringskampanje er en markedsaktivitet som pågår en kortere periode. Som regel er kampanjen planlagt på forhånd som en del av markedsplanen.