Lag en markedsføringskampanje for en reiselivsopplevelse
Dere har laget en helt ny reiselivsopplevelse som dere vil kjøre en markedsføringskampanje for. Opplevelsen kan inneholde et kurs, et kulturinnslag eller aktiviteter, og den kan være med eller uten overnatting og bespisning.
Jobb i par.
Opprett et felles dokument dere kan planlegge og samskrive i, for eksempel et Google-dokument.
Oppgave 1
Diskuter og bestem dere for hva slags reiselivsopplevelse dere vil lage.
Bli enige om et firmanavn, en logo og et navn på opplevelsen.
Diskuter dere fram til målgruppa dere vil rette kampanjen mot, og lag fire personas fra denne målgruppa til kampanjen. Dere kan gjerne lage og gjennomføre små spørreundersøkelser blant ulike personer i målgruppa, for at det skal bli lettere for dere å lage gode personas.
Oppgave 2
Diskuter og bli enige om målbare mål, og hvilke verktøy dere kan bruke for å analysere kampanjen deres, både under og etter gjennomføring. Hva ønsker dere å oppnå med markedsføringskampanjen?
Diskuter og bestem hvilke kanaler dere skal benytte for å treffe målgruppa deres. Tenk på hvor dere best treffer de ulike personasene i målgruppa.
Diskuter og bestem hva som skal være budskapet i kampanjen deres. Hvilken form bør budskapet ha for å treffe målgruppa best? Skal det spille på følelser, være informativt eller begge deler?
Diskuter og bestem hvilke verktøy dere skal bruke i utformingen av kampanjen. Skal det være en film? En photo story?
Diskuter og bestem når kampanjen skal kjøres, og hvor lenge. Husk å tilpasse etter sesong, tid på året eller spesielle anledninger.
Oppgave 3
Lag et råutkast til markedsføringskampanjen deres, gjerne i form av et storyboard.
Lag en presentasjon og framfør den for de andre i klassen. Begrunn valgene deres.
Gi og få tilbakemeldinger, og gjør nødvendige endringer.
Sett en dato for lanseringen av kampanjene, og planlegg en kåring av beste markedsføringskampanje. Bli enige om kriterier på forhånd, og lag et avstemmingsskjema til alle gruppene.
Begynn forberedelsene til en eventuell filminnspilling, photo story eller hva dere velger.
Oppgave 4
Lag markedsføringskampanjen.
Gjennomfør lanseringen, vis kampanjene for hverandre og fyll ut avstemmingsskjemaene underveis.
Kår den beste markedsføringskampanjen basert på skjemaene dere har fylt ut. Kanskje vanker det en liten premie til vinnerne?
Bruk fantasien og ha det gøy! Lykke til!
Guoskevaš sisdoallu
Med en målrettet og godt planlagt markedsføringskampanje er det større sjanse for å treffe målgruppen. Da kan kampanjen ha god effekt.