Utviklingen i bruken av havnene
I øykommuner dreier det seg om transport av personer og gods til og fra fastlandet. For turistnæringen dreier det seg om Hurtigruten og om å kunne ta imot cruiseskip i sommersesongen.
Oslo er største konteinerhavn og Bergen største havn målt i godsmengde. Dette skyldes ilandføring av olje til Mongstad.
Lenke til tall fra Statistisk Sentralbyrå for godstransport på kysten.
- 1 stk. 20-fots sjøkonteiner = 1 TEU (Twenty-feet Equivalent Unit).
- 1 stk. 40-fots sjøkonteiner = 2 TEU.
Oslo Havn har lenge ønsket avlastning fra de omkringliggende kommunene, noe som har ført til en betydelig vekst i trafikken i de omkringliggende havnebyene.
Norge og Sverige manglet lenge fastlandsforbindelse med det europeiske kontinentet, men i 2001 fikk de fastlandsforbindelse via Øresundsbroen. Manglende fastlandsforbindelse
har i lang tid gitt grunnlag for bil- og passasjerferjetrafikk mellom Skandinavia og Europa. Dominerende rederier er Color Line og DFDS Seaways.
Til og fra øykommuner er det opprettet ferje- og hurtigbåtruter. Mens ferjeforbindelsene inngår som en del av veinettet, utgjør hurtigbåtforbindelsene et selvstendig kollektivtransporttilbud til og fra ulike regionsentre. Offentlige myndigheter må enten drive
kollektivtrafikken for egen regning eller kjøpe slike tjenester fra kommersielle aktører gjennom en anbudsprosess. I dag er det bare noen få store tilbydere av slike transporttjenester, så fylkeskommunene har ikke så mange aktører å velge mellom.
Globalt er Norge et unikt land med sine fjorder og fjell. Ingen andre europeiske land har fjorder, og ingen andre europeiske land har høye fjell som stuper bratt ned i fjordene. Dette gjør Norge til et unikt reisemål. Mange cruiserederier trafikkerer derfor norskekysten hver sommer. De største cruisehavnene var i 2010 Bergen, Geiranger, Oslo og Stavanger. Cruiseskip krever dypvannskaier (12 meter dybde). Havner som satser på cruisetrafikk, bygger derfor slike kaier.
Tabellen nedenfor viser utviklingen i antall cruiseanløp for de åtte største cruisehavnene i perioden 2005 til 2010, rangert etter antall anløp i 2010. Legg merke til at rangeringen varierer en god del fra år til år.
Havn | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|
Bergen | 246 | 249 | 231 | 254 | 206 | 241 |
Geiranger | 165 | 155 | 144 | 169 | 139 | 157 |
Oslo | 144 | 156 | 138 | 148 | 150 | 151 |
Stavanger | 35 | 68 | 56 | 93 | 99 | 111 |
Aurland/Flåm | 131 | 138 | 128 | 133 | 123 | 106 |
Nordkapp IKS | 106 | 103 | 100 | 108 | 104 | 97 |
Tromsø | 95 | 86 | 89 | 97 | 89 | 92 |
Ålesund | 57 | 54 | 68 | 67 | 73 | 74 |
(Kilde: Cruise Norway)
Hurtigruten
Hurtigruten ble etablert i 1893, to år før den første bilen ble importert til Norge i 1895. Hurtigruten representerte derfor det eneste transporttilbudet for kystbefolkningen i lang tid. I dag er Hurtigruten i hovedsak et turistprodukt.
Utfordringene i sjøtransportene er ut fra NTP disse:
I stamnettet til sjøs prioriteres tiltak som har størst effekt for en sikker, effektiv og konkurransedyktig sjøtransport. Utbedring av innseilinger til viktige havner vil gi bedre sikkerhet og tilgjengelighet som bedrer sjøtransportens konkurransefortrinn. God driftssikkerhet i navigasjonsinfrastrukturen er av stor betydning. Den påbegynte utbyggingen av et mer moderne merke- og varslingssystem tilpasset hurtigbåttrafikken vil bli ført videre.
(Kilde NTP 2010–2019)