Hopp til innhald

Oppgåver og aktivitetar

Generell definisjon av sinus, cosinus og tangens

Gjer oppgåver med sinus, cosinus og tangens i samanheng med einingssirkelen.

Du kan bruke den interaktive simuleringa nedanfor i arbeidet med oppgåvene.

Filer

2.1.1

Finn sinus, cosinus og tangens til vinklane under med simuleringa og med CAS i GeoGebra. I kva kvadrant ligg vinklane?

Tips til utrekninga i GeoGebra

Legg inn alle vinklane i ei liste slik at du kan rekne ut alt på éin gong.

a) 30°

b) 60°

c) 135°

d) 225°

e) 300°

f) 360°

Løysing
CAS-utrekning med GeoGebra, fire linjer. På linje 1 står det v kolon er lik sløyfeparentes 30, 60, 135, 225, 300, 360 sløyfeparentes slutt. Resultatet er det same. På linje 2 står det sin parentes v gradsymbol parentes slutt. Svaret med tilnærming er 0,5, 0,0866, 0,707, minus 0,707, minus 0,866, 0. På linje 3 står det cos parentes v gradsymbol parentes slutt. Svaret med tilnærming er 0,866, 0,5, minus 0,707, minus 0,707, 0,5, 1. På linje 4 står det tan parentes v gradsymbol parentes slutt. Svaret med tilnærming er 0,577, 1,732, minus 1,1 minus 1,732, 0. Skjermutklipp.

For å sleppe så mykje inntasting er det lurt å legge alle vinklane inn i ei liste først, slik vi har gjort her.

a) 30°: Vinkelen ligg i første kvadrant.

b) 60°: Vinkelen ligg i første kvadrant.

c) 135°: Vinkelen ligg i andre kvadrant.

d) 225°: Vinkelen ligg i tredje kvadrant.

e) 300°: Vinkelen ligg i fjerde kvadrant.

f) 360°: Vinkelen ligg mellom første kvadrant og fjerde kvadrant (den positive delen av x-aksen).

2.1.2

Bruk simuleringa. I kva kvadrant ligg vinkelen v når

a) cosv<0    sinv>0

Løysing

cosv er mindre enn 0 i andre og tredje kvadrant. sinv er større enn 0 i første og andre kvadrant. Då må vinkel v ligge i andre kvadrant.

b) tanv<0    sinv>0

Løysing

tanv er mindre enn 0 i andre og fjerde kvadrant. sinv er større enn 0 i første og andre kvadrant. Då må vinkel v ligge i andre kvadrant.

c) cosv<0    sinv<0

Løysing

cosv er mindre enn 0 i andre og tredje kvadrant. sinv er mindre enn 0 i tredje og fjerde kvadrant. Då må vinkel v ligge i tredje kvadrant.

d) cosv<0    tanv>0

Løysing

cosv er mindre enn 0 i andre og tredje kvadrant. tanv er større enn 0 i første og tredje kvadrant. Då må vinkel v ligge i tredje kvadrant.

e) sinv>0    tanv>0

Løysing

sinv er større enn 0 i første og andre kvadrant. tanv er større enn 0 i første og tredje kvadrant. Då må vinkel v ligge i første kvadrant.

f) cosv>0    sinv<0

Løysing

cosv er større enn 0 i første og fjerde kvadrant. sinv er mindre enn 0 i tredje og fjerde kvadrant. Då må vinkel v ligge i fjerde kvadrant.

2.1.3

a) Forklar korleis du kan bruke symmetri på einingssirkelen til å finne ein vinkel som har den same sinusverdien som ein vinkel i første kvadrant.

Løysing
Sirkel med radius lik 1 plassert med sentrum i origo i eit koordinatsystem. Vinklane v og u med x-aksen er teikna inn, og vinklane er slik at summen av dei er 180 gradar. Sinus og cosinus til vinklane er markerte på figuren. Skjermutklipp.

Vi kan spegle vinkelbeinet til vinkelen v på figuren om y-aksen. Då får vi vinkel u på figuren. For u gjeld at u=180°-v, og u har då den same sinusverdien som v, det vil seie

sinu=sinv

u og v kallar vi supplementvinklar fordi dei har den same sinusverdien. Vi kan òg skrive dette som

sin180°-v=sinv

b) Forklar korleis du kan bruke symmetri på einingssirkelen til å finne ein vinkel som har den same cosinusverdien som ein vinkel i første kvadrant.

Løysing
Einingssirkel med to vinklar v og u. Vinklane har den same cosinusverdien. Cosinus til v er x-koordinaten til skjeringspunktet mellom høgre vinkelbein til vinkel v og einingssirkelen. Det er tilsvarande for cosinus til vinkel u. Illustrasjon.

Vi kan spegle vinkelbeinet til vinkelen v på figuren om x-aksen. Då får vi vinkel u på figuren. For u gjeld at u=360°-v, og u har då den same cosinusverdien som v, det vil seie

cosu=cosv

Vi kan òg skrive dette som

cos360°-v=cosv

c) Forklar kvifor vinklane u og v på figuren har den same tangensverdien.

Einingssirkel med to vinklar v og u. Vinklane har den same tangensverdien. Den direkte samanhengen mellom vinklane er at u er lik v pluss 180 gradar. Cosinus til u er lik minus cosinus til v. Det er tilsvarande for sinus til vinklane. Illustrasjon.
Løysing

Først kan vi notere at sidan vinkelbeina til v og u ligg langs den same linja (eller speglar kvarandre om origo), får vi at

u=v+180°

Av den same grunnen får vi at

cosu=-cosv    sinu=-sinv

Då har vi at

tanu=sinucosu=-sinv-cosv=sinvcosv=tanv

Vi kan òg skrive dette som

tanv+180°=tanv

2.1.4

Bruk simuleringa øvst på sida til å løyse oppgåvene.

a) Finn to vinklar som er slik at sinv=12.

Løysing

v=30°    v=150°

b) Finn to vinklar som er slik at sinv=-12.

Løysing

v=210°    v=330°

c) Finn to vinklar som er slik at cosv=12.

Løysing

v=60°    v=300°

d) Finn to vinklar som er slik at cosv=-12.

Løysing

v=120°    v=240°

e) Finn to vinklar som er slik at tanv=1.

Løysing

v=45°    v=225°

f) Finn to vinklar som er slik at tanv=-1.

Løysing

v=135°    v=315°

2.1.5

Ein sirkel med radius 1 er plassert i eit koordinatsystem slik at sentrum i sirkelen er origo. P er eit punkt på sirkelen. Linja x er lik 1 er teikna inn. Skjeringspunktet mellom x-aksen og linja er kalla B. Skjeringspunktet mellom linja gjennom origo og P og linja x er lik 1, er kalla A. Illustrasjon.

Bruk figuren til å forklare kvifor tanv blir lik lengda av linjestykket AB.

Tips til oppgåva

Bruk formlike trekantar.

Løysing

Vi har definisjonen tanv=sinvcosv. På figuren har vi at sinv=b og cosv=a, og desse er motståande katet og hosliggande katet i forhold til vinkel v i den rettvinkla trekanten inni einingssirkelen.

Denne rettvinkla trekanten er formlik med den rettvinkla trekanten der hjørna er origo, A og B. Då kan vi setje opp

ba = AB1sinvcosv = ABtanv = AB

Alternativt kan vi bruke at

tanv=motståande katethosliggande katet=AB1=AB

2.1.6

a) Du får vite dette om vinklane u og v:

  • u,v[0°, 360°

  • cosu=cosv

  • sinu>sinv

  • tanu>0

I kva kvadrant ligg u, og i kva kvadrant ligg v?

Løysing

Sidan vinklane har den same cosinusverdien, må vinklane anten ligge i første og fjerde kvadrant eller i andre og tredje kvadrant, dersom dei ikkje er like.

Sidan sinu>sinv, kan ikkje vinklane vere like, og det er u som ligg i anten første eller i andre kvadrant.

Sidan tanu>0, må u ligge i første kvadrant, og då må v ligge i fjerde kvadrant.

b) Du får vite dette om vinklane u og v:

  • u,v[0°, 360°

  • sinu=sinv

  • cosv>0

  • tanu=1

Finn vinklane.

Løysing

Når tanu=1, betyr det at

u=45°    u=45°+180°=225°

Når cosv>0, betyr det at v ligg anten i første eller fjerde kvadrant.

Vinklane har den same sinusverdien. Dersom u=45°, må v=180°-45°=135°. Men då er cosv<0, så det går ikkje. Dersom u=225°, det vil seie ligg i tredje kvadrant, må v ligge i fjerde kvadrant for at vinklane skal ha den same sinusverdien. Då er cosv>0, som er greitt.

Vi får til slutt at

u = 225°v = 180°-225°=-45°= 360°-45°=315°

c) Lag tilsvarande oppgåver som dei to førre, og prøv dei på nokre medelevar.

2.1.7

Lag eit program som finn ut kva kvadrant ein vinkel v ligg i når vi går ut frå at v0°,360°. Programmet skal sjekke at vinkelen ikkje ligg utanfor dette området. Hugs at vinkelen kan ligge mellom to kvadrantar dersom han til dømes har verdien 90°. Hugs å skrive algoritmen først.

Tips til oppgåva

Det er mange måtar å gjere dette på. Éin metode er å teste direkte om vinkelen har verdi innanfor eller mellom dei ulike kvadrantane. Ein annan metode er å trekke 90 gradar frå vinkelen heilt til resultatet blir mindre enn 90 gradar og telje kor mange gonger 90 gradar kan trekkast frå.

Løysing

Alternativ 1

Forslag til algoritme:

  • Set variabelen "vinkel" lik -1.

  • Skriv til skjermen "Dette programmet finn ut kva kvadrant ein vinkel frå og med 0° til og med 360° ligg i.".

  • Så lenge "vinkel" er mindre enn 0 eller større enn 360:

    • Skriv til skjermen "Skriv inn storleiken på vinkelen: ".

    • Ta imot verdien frå brukaren og lagre han i variabelen "vinkel".

    • Dersom "vinkel" er mindre enn 0 eller større enn 360:

      • Skriv til skjermen "Vinkelen <vinkel>° er utanfor det gyldige området.".

  • Test om "vinkel" har verdien 0, 90, 180, 270 eller 360, og gi tilbakemelding om kva to kvadrantar vinkelen ligg mellom.

  • Test om "vinkel" har verdi mellom 0 og 90 for første kvadrant, 90 og 180 for andre kvadrant og så vidare. Gi tilbakemelding om kvadrant alt etter kva test som slår til.

python

1vinkel = -1
2print("Dette programmet finn ut kva kvadrant ein vinkel")
3print("med verdi frå og med 0° til og med 360° ligg i.")
4    # testar om vinkelen er utanfor området,
5    # og lar brukaren eventuelt skrive inn vinkelen på nytt
6while vinkel < 0 or vinkel > 360:
7  vinkel = float(input("Skriv inn storleiken på vinkelen: "))
8  if vinkel < 0 or vinkel > 360:
9    print(f"Vinkelen {vinkel}° er utanfor det gyldige området.")
10
11if vinkel == 0 or vinkel == 360:
12  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg mellom første og fjerde kvadrant.")
13elif vinkel == 90:
14  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg mellom første og andre kvadrant.")
15elif vinkel == 180:
16  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg mellom andre og tredje kvadrant.")
17elif vinkel == 270:
18  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg mellom tredje og fjerde kvadrant.")
19
20elif vinkel < 90:
21  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg i første kvadrant.")
22elif vinkel > 90 and vinkel < 180:
23  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg i andre kvadrant.")
24elif vinkel > 180 and vinkel < 270:
25  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg i tredje kvadrant.")
26else:
27  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg i fjerde kvadrant.")

Alternativ 2

Dette alternativet gir eit litt kortare program. Forslag til algoritme:

  • Set variabelen "vinkel" lik -1.

  • Skriv til skjermen "Dette programmet finn ut kva kvadrant ein vinkel frå og med 0° til og med 360° ligg i.".

  • Så lenge "vinkel" er mindre enn 0 eller større enn 360:

    • Skriv til skjermen "Skriv inn storleiken på vinkelen: ".

    • Ta imot verdien frå brukaren og lagre han i variabelen "vinkel".

    • Dersom "vinkel" er mindre enn 0 eller større enn 360:

      • Skriv til skjermen "Vinkelen <vinkel>° er utanfor det gyldige området.".

  • Set variabelen "testvinkel" lik "vinkel".

  • Set variabelen "kvadrant" lik 1.

  • Så lenge "testvinkel" er større eller lik 90:

    • Set "testvinkel" lik "testvinkel" minus 90.

    • Set "kvadrant" lik "kvadrant" pluss 1.

  • Dersom "vinkel" er 0 eller 360, skriv til skjermen 'Vinkelen <"vinkel">° ligg mellom kvadrantane 1 og 4.'.

  • Eller dersom "testvinkel" er lik 0, skriv til skjermen "Vinkelen <"vinkel">° ligg mellom kvadrantane <"kvadrant" minus 1> og <"kvadrant">.".

  • Viss ikkje, skriv til skjermen "Vinkelen <"vinkel">° ligg i <"kvadrant">. kvadrant.".

Forslag til program:

python

1vinkel = -1
2print("Dette programmet finn ut kva kvadrant ein vinkel")
3print("med verdi frå og med 0° til og med 360° ligg i.")
4    # testar om vinkelen er utanfor området,
5    # og lar brukaren eventuelt skrive inn vinkelen på nytt
6while vinkel < 0 or vinkel > 360:
7  vinkel = float(input("Skriv inn storleiken på vinkelen: "))
8  if vinkel < 0 or vinkel > 360:
9    print(f"Vinkelen {vinkel}° er utanfor det gyldige området.")
10
11testvinkel = vinkel
12kvadrant = 1
13
14while testvinkel >= 90:
15  testvinkel = testvinkel - 90
16  kvadrant = kvadrant + 1
17  
18if vinkel == 0 or vinkel == 360:  # desse to alternativa blir behandla spesielt
19  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg mellom kvadrantane 1 og 4.")
20elif testvinkel == 0:
21  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg mellom kvadrantane {kvadrant - 1} og {kvadrant}.")
22else:
23  print(f"Vinkelen {vinkel}° ligg i {kvadrant}. kvadrant.")
CC BY-SASkrive av Bjarne Skurdal, Stein Aanensen og Olav Kristensen.
Sist fagleg oppdatert 05.05.2023

Læringsressursar

Grunnleggande definisjonar