Om betafaget
Om faget
Faget kunst og visuelle verkemiddel blir utvikla i tråd med Kunnskapsløftet 2020. Vi har teke utgangspunkt i både overordna og fagspesifikk del av læreplanen: kompetansemål, beskriving av fagrelevans og sentrale verdiar, kjerneelement, tverrfaglege tema og grunnleggande ferdigheiter.
Betaversjon
Eit betafag er ein foreløpig versjon der vi presenterer smakebitar vi gjerne vil ha tilbakemeldingar på. I første omgang har vi fått klar nokre delemne som kan vere aktuelle å bruke i starten av skuleåret på vg1. Dei ligg som lenker i beskrivinga under. I tillegg har vi valt å presentere planen for kva hovudemne og delemne som kjem. Her kan det komme endringar.
Innspel og dialog
Vi ønsker dialog med brukarane våre! Kom gjerne med innspel på Facebook-sida vår: NDLA kunst, design og handverk, eller skriv ein e-post til fagansvarlig: ingersporaland@ndla.no.
Skapande prosessar
Skapande prosessar er sentralt i faget. Dette varetek målsetjinga frå overordna del om at elevane skal få utfolde skaparglede, engasjement og utforskartrong og få erfaring med å sjå mogelegheiter og omsetje idéar til handling. Kunstnarisk arbeid krev også evne til å reflektere og gjere vurderingar.
Når elevane skal løyse kreative oppgåver i faga våre, går dei gjennom desse prosessane. Dei skal utforske, eksperimentere, gjennomføre, dokumentere og vurdere – og vi vil helst at dei skal ha glede av det undervegs.
Vi har lagt opp til små introduksjons- og øvingsoppgåver som passar inn i ein større heilskap, men har også forslag der desse er integrerte i meir omfattande oppgåver. Dette gir høve til ei variert undervisning som oppmuntrar til utforsking, eksperimentering og til å ta risiko.
Skissebok
Vi vil oppmode til at elevane bruker skissebok i alle oppgåver der det er mogleg. Vi anbefaler ei A3-skissebok med teiknepapir (160 gram). Ho kan brukast til å samle alle øvingar, eksperiment, utprøvingar og fagstoff. Eit tips er å reservere ein del bakarst i boka til fagomgrep, og fagomgrepa kan gjerne illustrerast. Elevane kan også oppmodast til å bruke skisseboka aktivt etter eige initiativ. Her kan dei samle inspirasjon og teste ut ulike teknikkar og idéar.
Ei skissebok der all dokumentasjon er samla, er eit godt utgangspunkt for å legge merke til progresjonen til eleven og kan vere grunnlag for ein del av undervegsvurderinga. Det vil òg ha stor verdi for eleven å ha ei slik bok undervegs, og også etter eit skuleår. Under "Skissebok" og "Eksperimentering" vil det komme fleire tips til korleis skisseboka kan brukast.
Visuelle verkemiddel
Vi planlegg å starte med ein generell inngang til visuell kommunikasjon og å gå meir i djupna på ulike visuelle verkemiddel. I vg1 skal elevane utforske bruk av visuelle verkemiddel og vurdere uttrykk, verknader og meining i eigne arbeid. Vi startar med grunnleggande form- og fargeteori i desse emna:
Farge
Fargeoppleving
Ittens fargelære
Her har vi valt ut fargesirkelen, fargeklangar og fire av fargekontrastane. Vi vil komme tilbake til dei andre fargekontrastane på vg2.
Form
Forenkling, stilisering og abstrahering
Komposisjon
Teknikk og materiale
Elevane skal få øving i ulike teknikkar og prøve ut ulike materiale og verktøy. Vi har valt å begynne grunnleggande med:
Teikning
Teikning som verktøy og uttrykk
Her jobbar vi med å ferdigstille nokre instruksjonsfilmar som skal inn i nokre av ressursane.
Djupn og perspektiv
Digitale verktøy
Måling
I vg2-faget vil vi bygge vidare på dette og gå meir inn på plastiske, mjuke og harde materiale.
- Helse, miljø og sikkerheit (HMS)
Møte med kunst
Vi utviklar den estetiske sansen vår i møte med ulike kulturelle uttrykk. Samtidskunst og kunst- og kulturhistorie er ein viktig del av faget. Dette kan bidra til å løfte fram nye perspektiv og gi elevane historisk og kulturell innsikt og forankring. Vi vil opprette to hovudemne: Kunst i samfunnet og Kunst- og kulturhistorie, der vi varetek kjerneelementa uttrykk og meining og kunst og kontekst.
Kunst i samfunnet
I dette hovudemnet deler vi innhaldet inn i:
I møte med kunst
Gatekunst
Opphavsrett
Biletgenering med kunstig intelligens
Kunst- og kulturhistorie
Vi startar med eit innleiande delemne om kunst- og kulturomgrepet og ønsker å bevisstgjere elevane på korleis dei møter kunstuttrykk. Her bruker vi både ein kortfilm og ein podkastepisode som inngang til refleksjon og diskusjon. Vidare har vi delt innhaldet inn i ulike tidsepokar fram til 1600‑talet og arbeider med desse delemna:
Oldtid
Antikken i Hellas
Antikken i Roma
Mellomalderen
Renessansen
Målet er å bruke kunst- og kulturhistoria som inspirasjon til eige skapande arbeid. Vi har derfor lagt vekt på oppgåver som både stimulerer til utforsking og til kreativt arbeid.
På tvers av fag
Programfaga til kunst, design og arkitektur er knytte tett saman. NDLA startar arbeidet med å utvikle læringsressursar til design og arkitektur 1 og design og arkitektur 2 frå hausten 2025.
La gjerne elevane jobbe med problemstillingar dei kan finne svar på ved å bruke ressursar frå fleire fag. NDLA har samla fleire slike problemstillingar og casar i eit eige fag: Tverrfaglege tema.
Støtte til læringsarbeid og planlegging
Metodane og tilnærmingane som er beskrivne i overordna del, gjeld alle fag, og det har vi i NDLA teke på alvor. Vi har derfor laga eit eige "fag" som vi kallar Verktøykassa. Der ligg det ressursar for elevar, som kan vere nyttige i læringsarbeidet, og ressursar for lærarar, som kan komme godt med når undervisninga skal planleggast.