Digitale demonar
Kva forbind du med ein demon, og kva får uttrykket "ein digital demon" deg til å tenkje på? Noter nokre stikkord og teikn nokre raske skisser.
Sit saman to og to. Vis skissene til kvarandre og diskuter kva slags assosiasjonar de fekk.
Sjå videoen til Bår Stenvik. Korleis vil de beskrive ein digital demon etter at de har sett framføringa hans?
Videoen er ein samansett tekst med vekt på verbal og auditiv kommunikasjon. Det vil seie at hovudinnhaldet blir formidla gjennom ord, lydeffektar og stemmebruk. Bår Stenvik bruker ikkje førehandsinnspelte lydar, men lagar alle samplene undervegs med stemma si. I tillegg bruker han kroppsspråk i framføringa. Videoen er filma samanhengande, utan bruk av klipping.
Vi har laga ein mal som kan hjelpe deg trinn for trinn når du skal analysere teksten.
1. Få eit overblikk over teksten
Begynn med heilskapen og det å plassere teksten i ein samanheng:
Kven er avsendar?
Kva handlar teksten om?
Kva er formålet med teksten?
Kva slags sjanger tilhøyrer teksten? Har teksten element frå fleire sjangrar?
Når og kor blei teksten publisert?
Kven er målgruppa?
2. Beskriv tekstelementa
Verbaltekst
Verbal betyr ord. Her skal du sjå nærare på korleis språket er brukt i teksten. Bruk gjerne manuset for å lese verbalteksten i samanheng:
Kva slags språkfunksjonar finn du? Er teksten informativ, ekspressiv eller appellativ?
Kva spørsmål stiller Stenvik i innleiinga, og kva forventningar skaper dette?
Korleis følgjer Stenvik opp spørsmålet undervegs i filmen?
Argumenterer teksten? Kva er argumenta, og korleis fungerer dei? Er det brukt open eller skjult argumentasjon?
Korleis vil du beskrive stil og tone i språket? Er språket til dømes formelt, personleg, ungdommeleg eller poetisk?
Korleis fungerer bruken av dialekt?
Kva slags ord er brukte for å beskrive tema i teksten? Er ordvalet nøytralt, eller er det valt spesielt negativt eller positivt lada ord?
Kva slags språklege verkemiddel er brukte i teksten, og kva slags funksjon har dei? Døme på slike verkemiddel er kontrastar, gjentakingar, språklege bilete, over- eller underdrivingar.
Korleis fungerer den skriftlege teksten i sluttplakaten?
Relatert innhald
Lær om korleis vi bruker språket for å påverke mottakaren på ulike måtar.
Om forskjellen mellom open og skjult argumentasjon, og om korleis desse to omgrepa samsvarer med dei retoriske fagomgrepa etos, logos og patos.
Auditive element
Auditiv betyr noko som vi kan høyre.
Beskriv lydeffektar og stemmebruk, og sjå på kva slags funksjon desse har i teksten.
Understrekar dei auditive elementa det verbale innhaldet, eller blir dei ein kontrast til dette?
Korleis skaper lydane og stemmebruken stemning eller assosiasjonar?
Relatert innhald
Lyd kan skape bilete eller vere med på å fylle ut dei bileta du ser. Her kan du lære korleis lyd kan brukast som verkemiddel i ulike medieproduksjonar.
Visuelle elementer
At noko er visuelt, vil seie at det består av synsinntrykk.
Kva er førsteinntrykket du får av Bår Stenvik? Kva formidlar han gjennom klede og kroppsspråk?
Korleis blir scene og lyssetjing brukt?
Korleis fungerer biletet i sluttplakaten?
Korleis bidreg dei ulike visuelle elementa til å uttrykkje og understreke innhaldet i teksten?
3. Samspelet mellom elementa
Vurder korleis samspelet mellom elementa bidreg til å skape meining i teksten. Svar med å vise til noko konkret i videoen:
Dominerer eitt eller fleire element?
Korleis bidrer måten dei ulike elementa er sette saman på, til å skape innhald og formidle bodskapen i teksten?
Forsterkar eller utfyller elementa kvarandre, eller motseier dei kvarandre?
Dramaturgi betyr korleis handlinga blir bygd opp. Kva for grep blir gjorde for å drive forteljinga framover?
Korleis blir digitale verktøy brukte til å skape utvikling i teksten?
Relatert innhald
4. Vurder og kommenter heilskapen
Til slutt oppsummerer du og reflekterer rundt teksten som heilskap igjen.
Korleis vil du oppsummere tematikken i teksten etter å ha sett nærare på detaljane?
Korleis vil du plassere temaet og teksten i ein kontekst?
Korleis vurderer du denne teksten? Blir det som er formålet med teksten oppnådd?
Når bodskapen fram til mottakarane og målgruppa på ein god måte?