Vi øver på å finne dei ulike statististiske storleikane både med og utan hjelpemiddel.
Nedst på sida kan du laste ned GeoGebra-ark med løysingane på oppgåvene.
ST-30
Standpunktkarakterane i matematikk til elevane i ein klasse er gitt i tabellen.
Elev nummer
1
2
3
4
5
6
7
8
Standpunktkarakter
5
4
2
2
3
5
1
2
Elev nummer
9
10
11
12
13
14
15
Standpunktkarakter
5
3
5
5
6
2
2
a) Finn typetal, median og gjennomsnitt utan hjelpemiddel.
Løysing
Vi sorterer karakterane i ein tabell.
Karakter
Frekvens
Kumulativ frekvens
1
1
1
2
5
6
3
2
8
4
1
9
5
5
14
6
1
15
Sum
15
Typetalet er karakteren 2 og karakteren 5.
Medianen finn vi på plass nummer .
Av kolonnen for kumulativ frekvens ser vi at karakter nummer 8 er ein trear.
Medianen er derfor 3.
Gjennomsnittskarakteren er
b) Gjennomfør ei vurdering av sentralmåla du fann i oppgåve a). Kva for eit av sentralmåla synest du seier mest om karakterane i klassen? Argumenter for svaret ditt.
Løysing
Typetalet fortel kva dei fleste elevane i klassen fekk i standpunktkarakter. Dette sentralmålet fortel best kva kvar enkelt elev fekk i karakter. Medianen og gjennomsnittsverdien viser meir kva nivå klassen samla sett ligg på.
c) Finn utan hjelpemiddel variasjonsbreidda og kvartilbreidda i karakterfordelinga ovanfor.
Løysing
Variasjonsbreidda er .
Av den sorterte karakterrekkja nedanfor ser vi at nedre kvartil er karakteren 2 og øvre kvartil er karakteren 5.
Kvartilbreidda er .
d) Bruk GeoGebra til å løyse oppgåvene a), b) og c). Finn i tillegg standardavviket. Teikn òg eit boksplott for hand, og kontroller ved å teikne boksplottet med GeoGebra.
Løysing
I GeoGebra kan vi leggje karakterane i oppgåveteksten etter kvarandre i reknearkdelen til programmet. Så kan vi lage ei liste av dei og bruke kommandoane som gir oss dei ulike statistiske storleikane. Til dømes gir kommandoen "Standardavvik(<Liste med rådata>)" oss standardavviket, som er 1,54.
Alternativt kan vi leggje inn frekvenstabellen frå oppgåve a), lage lister av dei to første kolonnane og bruke dei variantane av kommandoane der vi legg inn både liste med tal og liste med frekvensar.
Du kan sjå boksplottet i den nedlastbare GeoGebra-fila nedst på sida.
ST-31
Olav fiskar hummar.
Tabellen viser kor mange humrar Olav fekk på dei første 15 trekka.
Trekk nummer
1
2
3
4
5
6
7
8
Talet på humrar
4
3
3
2
1
1
4
2
Trekk nummer
9
10
11
12
13
14
15
Talet på humrar
1
3
0
2
2
1
1
a) Bruk rekneark, ordne tala i ein frekvenstabell og finn kor mange humrar Olav fekk på dei 15 første trekka. (Vi tilrår å bruke reknearkdelen i GeoGebra på grunn av oppgåvene som kjem etterpå.)
Løysing
Vi systematiserer tala og set opp reknearket med frekvens og frekvens multiplisert med talet på humrar.
A
B
C
1
Talet på humrar,
Frekvens,
2
0
1
0
3
1
5
5
4
2
4
8
5
3
3
9
6
4
2
8
7
Sum
15
30
A
B
C
1
Talet på humrar,
Frekvens,
2
0
1
=A2*B2
3
1
5
=A3*B3
4
2
4
=A4*B4
5
3
3
=A5*B5
6
4
2
=A6*B6
7
Sum
=SUM(B2:B6)
=SUM(C2:C6)
Olav fekk 30 humrar til saman på desse 15 trekka.
b) Finn median, typetal, gjennomsnitt og variasjonsbreidde utan å gjere noko meir med reknearket i a).
Løysing
Vi bruker reknearket frå oppgåve a).
Typetalet er 1.
Medianen finn vi på plass nummer .
Kumulativ frekvens av 1 hummar er . Kumulativ frekvens av 2 humrar er . Av dette ser vi at plass nummer 8 gir medianen 2.
Gjennomsnittsfangst per trekk er humrar.
Den største fangsten er 4 og den minste er 0. Variasjonsbreidda er derfor .
c) Utvid reknearket og finn varians og standardavvik utan å lage lister.
Løysing
Vi utvidar reknearket med ein kolonne for kvadratavviket frå middelverdien.
A
B
C
D
1
Talet på humrar, x
Frekvens, f
x·f
Kvadratavvik (x-x¯)2·f
2
0
1
0
4
3
1
5
5
5
4
2
4
8
0
5
3
3
9
3
6
4
2
8
8
7
Sum
15
30
20
8
9
Gjennomsnitt
2
10
Varians
1,333333333
11
Standardavvik
1,154700538
A
B
C
D
1
Talet på humrar, x
Frekvens, f
x·f
Kvadratavvik
2
0
1
=A2*B2
=(A2-B$9)^2*B2
3
1
5
=A3*B3
=(A3-B$9)^2*B3
4
2
4
=A4*B4
=(A4-B$9)^2*B4
5
3
3
=A5*B5
=(A5-B$9)^2*B5
6
4
2
=A6*B6
=(A6-B$9)^2*B6
7
Sum
=Sum(B2:B6)
=Sum(C2:C6)
=Sum(D2:D6)
8
9
Gjennomsnitt
=C7/B7
10
Varians
=D7/B7
11
Standardavvik
=SQRT(B10)
d) Finn gjennomsnittet, medianen, variasjonsbreidda, kvartilbreidda og standardavvik ved å lage lister av tal i reknearket og bruke innebygde GeoGebra-kommandoar.
Tips til oppgåva
Lag lister av tala i kolonne A og kolonne B. Kall til dømes lista frå kolonne A "tal" og lista frå kolonne B "frekvensar".
Løysing
I tillegg til det vi allereie har funne i a), b) og c), finn vi at kvartilbreidda er 2.
e) Teikn eit boksplott av datamaterialet både for hand og med GeoGebra.
Løysing
Du kan sjå boksplottet og resten av utrekningane i den nedlastbare GeoGebra-fila nedst på sida.
ST-32
Vi skal studere kor mange som er drepne i trafikken dei siste åra.
Vel statistikkvariabelen "Drepte" og vel åra 2000 til 2020. Klikk "Vis tabell" for å få opp tala. Vel "Lagre data som ..." og lagre tabellen som eit Excel-rekneark. Opne reknearket og kopier tala inn i reknearkdelen i GeoGebra.
a) Vi skal finne sentralmål og spreiingsmål for dette talmaterialet med GeoGebra. Kva sentralmål er aktuelle å bruke her?
Løysing
Her er det gjennomsnittet og medianen som er interessant. Typetalet har inga betydning når talet på trafikkdrepne kan variere over eit stort område (i motsetning til karakterane på ein prøve eller kor mange humrar Olav kan få på eit trekk).
b) Alle dei tre typane spreiingsmål er aktuelle å bruke. Kva type standardavvik blir riktig å bruke her?
Løysing
Vi kjenner alle tala. Derfor skal vi bruke det vanlege standardavviket (populasjonsstandardavviket) her.
c) Finn ved hjelp av GeoGebra dei aktuelle sentral- og spreiingsmåla for talmaterialet. Teikn òg eit boksplott.
Løysing
Du kan sjå boksplottet og resten av utrekningane i den nedlastbare GeoGebra-fila nedst på sida.
d) Kva kan du tolke ut frå boksplottet?
Løysing
Den største verdien ligg lenger ut frå hovudgruppa av tal enn den minste verdien. Det har altså vore minst eitt år der det har vore ganske mange trafikkdrepne.
e) Resultata i c) fortel ikkje noko om samanhengen mellom tala. Kva kan du gjere for å finne ut meir om dette?
Løysing
Sentralmål og spreiingsmål på tal som endrar seg over tid slik som her, fortel ingen ting om utviklinga. Vi veit ikkje ut frå resultata om talet på trafikkdrepne aukar eller minkar. Då må vi lage eit diagram der vi har årstalet på x-aksen. Vi kan òg gjere ein regresjon på tala, sjå lenkje nedst på sida.
Regresjon på tala gjer du enklast med GeoGebra. Dersom du berre lagar ei grafisk framstilling av tala, er det enklare å bruke eit reknearkprogram som Excel eller Google Regneark.
Vel anten Excel eller Google Regneark, og kommenter utviklinga av talet på trafikkdrepne.
ST-33
a) Dersom gjennomsnittsverdien i eit datamateriale er 23 og standardavviket er 2,5, mellom kva to tal vil vi finne omtrent 23 av tala i datamaterialet?
Løysing
Sidan vi finn omtrent 23 av tala i datamaterialet innanfor pluss-minus eitt standardavvik frå gjennomsnittsverdien, vil vi finne omtrent 23 av tala mellom 20,5 og 25,5.
b) I eit datamateriale finn vi omtrent 23 av tala i datamaterialet mellom tala 150 og 200. Gjennomsnittet er 175. Finn ein omtrentleg verdi for standardavviket.
Løysing
Avstanden frå gjennomsnittet er 25 både til talet 150 og til talet 200. Då er 25 ein tilnærma verdi på standardavviket i dette talmaterialet.