Hopp til innhald

Fagstoff

Modulstrukturert opplæring: norsk og samfunnskunnskap

Underviser du etter læreplanane i modulstrukturert norsk og samfunnskunnskap? Her finn du ressurssamlingar for kompetansemål i faget og for kompetansemål frå læreplanen for norsk og samfunnskunnskap for språklege minoritetar.
Ung kvinne presenterer noko framfor ei kvit tavle. Foto.

Om norsk og samfunnskunnskap i modulstrukturert opplæring for vaksne

Modulstrukturert opplæring inneber at læreplanen i eit fag er delt inn i modular som kan takast uavhengig av kvarandre. Norsk og samfunnskunnskap inngår i alle modulstrukturerte opplæringløp.

Læreplanen for norsk og samfunnskunnskap inneheld relevante kompetansemål frå norsk vg2 yrkesfaglege utdanningsprogram eller norsk for minoritetsspråklege og frå samfunnskunnskap vg1 og vg2.

Relevante ressursar til norsk og samfunnskunnskap

Vi har laga ein tabell for norsk og samfunnskunnskap og ein for norsk og samfunnskunnskap for minoritetsspråklege. Kvar tabell listar opp kompetansemåla med lenker til filtrerte søk. Søkeresultata består av emne, fagstoff, oppgåver, læringsstiar og kjeldemateriale som er laga for ungdommar i norsk og i samfunnskunnskap, og er henta frå ndla.no.

Vi håper dei filtrerte søka hjelper deg med å finne relevante ressursar for undervisninga di. Du står fritt til å bruke, omarbeide og tilpasse ressursane. Nedst i kvar ressurs står det informasjon om reglar for bruk.

Modul: norsk og samfunnskunnskap

Klikk på eit kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultat.

Lenker til filtrerte SØK

Kompetansemål

Søk frå fag

reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
norsk (NOR01-06)
lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
norsk (NOR01-06)
bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
norsk (NOR01-06)
kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
norsk (NOR01-06)
bruke relevant fagspråk til å presentere, gjøre rede for og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram
norsk (NOR01-06)
orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon
norsk (NOR01-06)
skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål
norsk (NOR01-06)
vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
norsk (NOR01-06)
utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
samfunnskunnskap (SAK01-01)
drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over egne digitale spor, utforske hvem som har tilgang til sporene, og drøfte hvordan data og personopplysninger kan brukes eller misbrukes
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie
samfunnskunnskap (SAK01-01)
utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
samfunnskunnskap (SAK01-01)
vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
samfunnskunnskap (SAK01-01)
drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv
samfunnskunnskap (SAK01-01)
vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
samfunnskunnskap (SAK01-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen norsk og samfunnskunnskap

Modul: norsk og samfunnskunnskap for språklege minoritetar

Norsk kort butid er eit fag under utvikling på NDLA og har eit avgrensa tal på ressursar tilgjengeleg skuleåret 2024–2025. Vi publiserer ressursar fortløpande.

Klikk på eit kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultat.

Lenker til filtrerte SØK

Kompetansemål

Søk frå fag

reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
norsk kort butid (NOR09-04)
lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon, begrunne egne meninger og delta i diskusjoner
norsk kort butid (NOR09-04)
uttrykke seg med forståelig uttale, forstå vanlige idiomer og ha et stort nok ordforråd til å forstå hovedinnholdet i undervisningen
norsk kort butid (NOR09-04)
sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
norsk kort butid (NOR09-04)
kommunisere muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
norsk kort butid (NOR09-04)
bruke relevant fagspråk til å presentere, gjøre rede for og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget yrkesfaglig område
norsk kort butid (NOR09-04)
orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon
norsk kort butid (NOR09-04)
skrive enkle tekster i ulike sjangre tilpasset mottaker, formål og medium for hånd og på tastatur, og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
norsk kort butid (NOR09-04)
kjenne til og bruke sentrale regler om rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding og variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
norsk kort butid (NOR09-04)
sammenligne noen særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
norsk kort butid (NOR09-04)
bruke norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser knyttet til ulike fag for å utvikle uttale, ordforråd og begrepsapparat
norsk kort butid (NOR09-04)
utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
samfunnskunnskap (SAK01-01)
drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over egne digitale spor, utforske hvem som har tilgang til sporene, og drøfte hvordan data og personopplysninger kan brukes eller misbrukes
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie
samfunnskunnskap (SAK01-01)
utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
samfunnskunnskap (SAK01-01)
vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
samfunnskunnskap (SAK01-01)
drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv
samfunnskunnskap (SAK01-01)
vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
samfunnskunnskap (SAK01-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen norsk og samfunnskunnskap for språklege minoritetar

CC BY-SASkrive av Johannes Leiknes Nag og Albertine Aaberge.
Sist fagleg oppdatert 15.07.2024

Læringsressursar

Modulstrukturert opplæring for vaksne