Kommunikasjon med menneske med språkforstyrringar
Ver merksam på at intelligensen og evna brukaren har til å forstå situasjonen, ikkje treng å vere nedsett sjølv om han eller ho har språkforstyrringar.
Afasi er ei type språkforstyrring. Ein brukar som har afasi, har problem med å uttrykke tankane sine i ord (motorisk afasi) eller har problem med å forstå tale (sensorisk afasi). Det kan vere at du ikkje alltid forstår det brukaren seier, eller at du ikkje får svar i det heile.
Stress aukar språkvanskane. Derfor må du vere tolmodig og la brukaren få tid til å uttrykke seg. Dersom han eller ho står heilt fast, kan du hjelpe brukaren litt i gang med å seie den første lyden i ordet. Du må aldri late som om du forstår når du eigentleg ikkje gjer det. Spør heller på nytt, eller prøv å hjelpe brukaren med å få fram bodskapen.
Du må oppmuntre brukaren til å bruke kroppsspråk, og legg til rette for å bruke hjelpemiddel som bilete, fotoalbum, klokke, kalender, papir og blyant.
Den som har språkvanskar, kan ha problem med å stille spørsmål. Du må derfor sørge for å gi detaljert informasjon om det som er relevant for brukaren. Fordi det kan vere vanskeleg å ta omsyn til for mykje på ein gong, bør du fordele mengda av informasjon over litt tid.
Brukaren bør ha berre éin å ta omsyn til om gongen, og bakgrunnsstøy må unngåast. Snakk roleg, og bruk korte, konkrete setningar. Du kan understreke det du snakkar om, ved å bruke kroppsspråk.
For nokon kan det vere ei støtte at du skriv setninga samtidig som du seier ho. Alternativt kan du teikne det du snakkar om.
Når du skal stille spørsmål, vil du erfare at lukka spørsmål kan fungere betre enn opne spørsmål i byrjinga.
Mange som har ulike språkforstyrringar, vil ha god nytte av å trene med ein logoped (talepedagog).
For å sikre god tilpassa helseinformasjon og kommunikasjon med menneske som har kommunikasjonsvanskar trengst det ulike kommunikasjonsverktøy. Det å bruke alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK) kan bidra til å sikre kommunikasjonen.
Alternativ kommunikasjon blir brukt når nokon har behov for kommunikasjonsformer som heilt erstattar talen. Supplerande kommunikasjon blir brukt når det er behov for kommunikasjonsformer som kan støtte eksisterande tale som er utydeleg og svak.
Døme på ASK kan vere handteikn, fotografiar og grafiske teikn, materielle teikn eller konkretar, tematavler eller spesielle teiknebrett.
Utfordringar til deg
- Kvifor er det viktig for ein pasient eller brukar at vi kommuniserer med han eller ho sjølv om dei har ei språkforstyrring?
- Kva er afasi? Beskriv dei to hovudformene for afasi.
- Kvifor er det viktig å vere tolmodig overfor ein person med språkforstyrring?
- Kva for nokre andre tiltak enn bruk av kroppsspråk kan komme til nytte i kommunikasjon med ein person med ei språkforstyrring?
Relatert innhald
Når du skal kommuniserer med barn som ikkje har utvikla eit verbalt språk, er det fint om du kjenner til alternative og supplerande kommunikasjonsformer.