Bilete i bruk
Du har sikkert høyrt utsegna: Eit bilete seier meir enn tusen ord. Mange bilete har ein informativ funksjon. Eit parkering forbode-skilt fortel oss at her kan vi ikkje parkere bilen. Ei grafisk framstilling gjer det enklare å forstå kompliserte samanhengar.
Av og til har bilete ein ekspressiv funksjon. Det uttrykkjer kjensler og framkallar bestemte opplevingar. Når vi ser eit bilete der nordlyset flommar over himmelen, blir vi fanga av den trolske stemninga, og kan ane eit snev av urkreftene i universet.
Reklameprodusenten er oppteken av bilete som påverkar haldningane våre, eller får oss til å kjøpe bestemte produkt. Reklamebilete har derfor ein appellativ funksjon.
Biletet som kunst
Kunstbilete er ekspressive medietekstar. Kunstnaren ønskjer å uttrykkje noko gjennom biletet. Når vi les biletet, kan vi freiste å avdekkje kva kunstnaren vil seie. Men vi kan også velje å berre halde oss til biletet som medietekst. Kva for tankar og kjensler oppstår når vi ser biletet? Tradisjonelt sett tenker vi på kunstbilete som måleri. Men i dag er fotografiet på full fart inn som kunstuttrykk.
Biletet som illustrasjon
Bilete blir ofte brukte til å illustrere andre tekstar. Tenk deg at utdanningsministeren besøker skulen din og fortel at norske elevar no gjer det betre på PISA-undersøkinga. Avisa lagar ein reportasje om besøket. Teksten blir illustrert av eit fotografi der ministeren helsar på elevrådsleiaren, og ei grafisk framstilling som viser resultata til dei norske elevane samanlikna med elevar frå andre europeiske land.
Biletet som kommentar
Bilete kan også vere ein kommentar til andre medietekstar eller til ei bestemt hending. Eit fotografi kan gje heilt andre signal enn det intervjuobjekta gir uttrykk for munnleg.
Biletet som dokumentasjon
Fotoalbumet til bestemor og Facebook-profilen din er fulle av bilete som dokumenterer levd liv. Her blir Andrea født, her møter Asha den norske vinteren for første gong, her er Anders på fest med kompisane. Bileta våre stadfester at noko faktisk har skjedd, og dei utgjer ein viktig del av det kollektive minnet til familien og samfunnet.
Biletet som appell
Bilete har stor påverknadskraft. Dei appellerer i langt sterkare grad til kjenslene våre enn skriftlege tekstar, og dei fleste av oss oppfattar bodskapen intuitivt. Det er denne eigenskapen som gjer at bilete ofte blir brukt i reklame og propaganda.
Biletet som sitat
Nokre bilete krev at vi har kjennskap til andre bilete som allereie er etablerte som kjente ikon. Det finnest utallege bilete der motivet er henta frå Edvard Munchs måleri Skrik. For å forstå desse bileta må vi kjenne til det biletuttrykket dei siterer.
Relatert innhald
Det er over 150 år sidan Edvard Munch blei fødd. Men motivet frå det berømte måleriet Skrik dukkar framleis opp i nye versjonar over heile verda.
Du arbeider som pressefotograf i regionavisa. På morgonmøtet får du i oppdrag å fotografere eit bilete til ei NTB-melding.