"Gutten" – ei novelle om skilsmisse
Del 1: Les novella og skriv ned førsteinntrykket
Les novella "Gutten" (under).
Skriv ned alt du synes er viktig i denne novella. Det kan for eksempel være
hvilke følelser novella vekket i deg
om det var noen av karakterene du fikk sympati eller antipati for og hvorfor
hva du mener er temaet i novella
Relatert innhold
Del 2: Lag et relasjonsskjema
Hvilket forhold har karakterene i novella til hverandre? Lag en oversikt der du skriver/tegner inn hvordan forholdet er mellom gutten og
guttens mor
guttens stemor
guttens far
Finn sitater i novella som viser hvordan relasjonene er mellom de ulike karakterene.
De ulike karakterene har også sine problemer. Skriv inn hvilket problem hver karakter i novella har.
Del 3: "Gutten" og sympati
Synsvinkelen i novella er lagt til gutten. Vi ser altså de voksne og problemene deres gjennom guttens øyne.
Finn sitater i novella som du synes viser barnets perspektiv på voksnes problemer.
Hvilken funksjon har det at leseren ser historien gjennom en ung gutts øyne?
Gutten står midt i en konflikt mellom moren og faren sin. Hvilke sitater viser at han gjør det?
Hva vil dere si novella forteller om hvordan det er å være et skilsmissebarn?
Les artikkelen "Sympati" av Tone Selboe (under). Teksten handler om hvordan realistene generelt, og Charles Dickens spesielt, skaper sympati med karakterene sine. Synes dere noen av tankene i artikkelen kan overføres til novella "Gutten"? Begrunn svaret ved å vise til sitater.
Novella slutter katastrofalt. Hvorfor tror dere forfatteren har valgt denne avslutninga?
Relatert innhold
Del 4: Også ei novelle om omsorgssvikt?
Diskuter i par:
Vil dere si at guttens mor er egna til å ha omsorg? Begrunn svaret ved å vise til tekstsitater.
Del 5: Å lese gjør deg mer empatisk
Les artikkelen "Skjønnlitteratur kan gjøre oss mer empatiske" på Forskning.no.
Skriv ned: Hvordan kan det å lese denne novella få deg til å forstå andre menneskers følelser bedre?
Bytt lapp med en medelev og les elevens svar.
Var det noe i svara dere syntes var spesielt godt skrevet? Les det høyt for resten av klassen.
Hvor mange av dere leser skjønnlitteratur på fritida? Ta ei avstemning i klassen. Diskuter deretter om dere leser nok skjønnlitteratur.