Hopp til innhold

Fagstoff

Forskningsutvalg i kvantitative forskningsprosjekt

Hvem skal du få informasjon fra når du gjennomfører et kvantitativt forskningsprosjekt? Hvilke resultater du kommer fram til, er avhengig av hvem som deltar i undersøkelsen. Det finnes flere forskjellige måter å velge utvalg, og de ulike metodene har sine styrker og svakheter.
Gruppe mennesker som holder ark med spørsmålstegn foran ansikt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvem skal du velge ut til delta i en kvantitativ undersøkelse, og hvordan skal du finne fram til dem? Hvis du for eksempel ønsker å studere ungdomskriminalitet, er det ikke mulig å spørre alle ungdommer i Norge. Du må velge ut noen og gjøre et utvalg. Det er flere forskjellige måter å velge et utvalg til en undersøkelse, og det er først og fremst problemstillingen din som bestemmer hvilken metode du kan bruke.

Utvalg i kvantitative forskningsopplegg

I kvantitative metoder velger en som regel sannsynlighetsutvelging. Det vil si at at du velger ut personer og enheter tilfeldig. Hvis du du for eksempel ønsker å studere 16-åringer i din kommune, må alle sekstenåringene i hele kommunen ha like stor mulighet til å bli trukket ut til å være med i undersøkelsen.

Det kan ofte være vanskelig å gjennomføre et slikt utvalg hvis du er skoleelev. Et alternativ for elever vil derfor ofte være å bruke en klasse, et klassetrinn eller hele skolen som enheter i undersøkelsen. Da må du huske på at du strengt tatt ikke kan bruke resultatene til å si noe om andre ungdommer enn de som går i akkurat den klassen eller på den skolen du har undersøkt.

Viktige fagbegreper
  • Enheter: Det undersøkelsesobjektet du samler informasjon om i undersøkelsen. Det er ofte personer, men kan også være organisasjoner, land, holdninger eller handlinger.
  • Populasjon/univers: Alle de personene eller enhetene en ønsker å si noe om i undersøkelsen. For eksempel ungdom i Norge.
  • Utvalg: De personene eller enhetene som faktisk deltar i undersøkelsen.
  • Strategisk utvelging: Utvalget bygger på systematiske vurderinger av hvilke enheter i universet som er mest relevante og mest interessant å inkludere i undersøkelsen.
  • Sannsynlighetsutvelging: Utvalget blir trukket tilfeldig, og alle enhetene i universet har derfor en lik mulighet for å komme med i utvalget.

Utvalgsstørrelse

Hvor mange personer eller enheter trenger du å velge ut? I kvantitative metoder har en ofte med et stort antall personer fordi en ønsker å si noe om en stor gruppe mennesker. Jo flere personer du har med, jo mer sannsynlig er det at resultatene stemmer. Spørreundersøkelser.no har en kalkulator du kan bruke til å regne ut sannsynligheten for feil ved ulike utvalgsstørrelser.


Forskningsetikk

Når du velger hvem du skal forske på, må du huske på at:

  • Deltagelsen skal være frivillig, og de som deltar kan når som helst kunne trekke seg fra undersøkelsen.
  • De som deltar må vite hva slags undersøkelse de skal være med på og gi informert samtykke.
  • Selv om du bare observerer, har de du observerer rett til å vite at de deltar i en undersøkelse og må få muligheten til å ikke være med.

Les mer om informert samtykke i en artikkel fra NDLA.

Grønn blyant som krysser av bokstaven V i et ruteskjema. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Sannsynlighetsutvelging

Hvis du ønsker å komme med statistiske generaliseringer og for eksempel finne ut hvor mange på din skole som har bestemte holdninger, kan du bruke sannsynlighetsutvelging. Det vil si at alle i den gruppen (populasjonen) du ønsker å si noe om, har like stor mulighet til å bli valgt ut som deltakere.

Dersom du for eksempel ønsker å undersøke holdningen til svart arbeid på din skole, kan bruke en liste over alle elevene på skolen. Ut fra denne listen kan du på en tilfeldig måte trekke ut et visst antall elever. Da vil alle elevene ha like stor sjanse for å bli trukket ut.

Sannsynlighetsutvelging krever som oftest mange deltakere og kan derfor være vanskelig å gjennomføre for skolelever. Ofte vil det være mest aktuelt å gjennomføre en forenklet versjon. Da er det viktig at du diskuterer hvordan en forenklet utvelgelse kan ha påvirket resultatet av undersøkelsen når du presenterer forskningsprosjektet.

Sannsynlighetsutvelging vil også være aktuell hvis du bruker statistikk som allerede eksisterer. Det finnes flere forskjellige former sannsynlighetsutvelging, og de kan kombineres på ulike måter.

Enkel tilfeldig utvelging

Her starter du med en oversikt over hele den gruppen du ønsker å si noe om, for eksempel ungdommer som tilhører et klassetrinn på en skole. Deretter trekker du tilfeldig én etter én person til du har det riktige antallet.

Systematisk utvelging

Denne metoden ligner enkel tilfeldig utvelging. Du starter med en liste med en klar og entydig rekkefølge. Først trekker du en tilfeldig deltaker, og deretter velger du dem som står i en bestemt avstand eller rekkefølge fra den første. Hvis du for eksempel først trekker nummer 11, kan du fortsette å velge nummer 1, 21, 31, 41, 51, 61, 71 osv. på listen.

Stratifisert utvelging

Her starter du med å dele populasjonen i ulike grupper basert på visse kjennetegn, for eksempel kjønn eller alder. Deretter trekker du på en tilfeldig måte det riktige antallet personer fra hver gruppe. På den måten kan du sikre deg at du for eksempel får like mange kvinner som menn eller like mange ungdommer, voksne og eldre.

Klyngeutvelging

I likhet med stratifisert utvelging starter du med å dele populasjonen i ulike grupper, men her deler du dem i grupper etter fysisk og geografisk nærhet. Du kan for eksempel dele inn elever etter ulike skoler eller ulike klasser på samme skole. Hver skole eller klasse er da en klynge. Deretter kan du trekke på en tilfeldig måte hvilken skole eller klasse du skal studere. Denne formen for utvelgelse kan ofte være lettere å gjennomføre i praksis.

Relatert innhold

Det er viktig at forskningsobjektene har godkjent at samfunnsforskeren både kan observere, ta notater og publisere eventuelle funn om dem.


Kilder

Grønmo, S. (2004). Samfunnsvitenskapelige metoder. Bergen: Fagbokforlaget

Grønmo, S. (2020, 3. januar). Enhet – forskningsmetode. I Store norske leksikon. Hentet fra https://snl.no/enhet_-_forskningsmetode

Grønmo, S. (2020, 22 mai). Utvalg. I Store norske leksikon. Hentet fra https://snl.no/utvalg

Schiefloe, P.M. (2019). Mennesker og Samfunn (3. utg.) Oslo: Vigmostad & Bjørke

CC BY-SASkrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 27.11.2020

Læringsressurser

Kvantitativ metode