Hopp til innhold
Oppgave

Utforsk ekstern, intern og interaktiv markedsføring

I denne oppgaven skal du utforske og redegjøre for ekstern, intern og interaktiv markedsføring med utgangspunkt i praksisbedriften din.

Oppgave

Ta utgangspunkt i praksisbedriften din. Utforsk og redegjør for den eksterne, interne og interaktive markedsføringen for praksisbedriften/virksomheten.

Skriv en tekst som du kaller «Ekstern, intern og interaktiv markedsføring i praksisbedriften». Ta utgangspunkt i punktene nedenfor.

Punkter til oppgaveløsningen

  • Ekstern markedsføring har blant annet som oppgave å nå bedriftens brukere og få dem til å oppsøke bedriften. er en viktig del av den eksterne markedsføringen. Hvordan benytter praksisplassen din seg av markedskommunikasjon?

  • Synes du at praksisplassen bør vurdere flere/andre kommunikasjonskanaler og eventuelt gjøre endringer i budskapet som kommuniseres i markedskommunikasjonen? Kom med konkrete forslag.

  • Ekstern markedsføring er basert på . Hvordan bruker praksisplassen din konkurransemidlene for å posisjonere seg i markedet? Mener du at den eksterne markedsføringen er vellykket? Hvorfor eller hvorfor ikke? Begrunn.

  • Den interne markedsføringen skal sørge for at personalet blir i stand til å informere, kommunisere og samhandle med ulike servicemottakere. I tillegg må de yte og tilpasse service til ulike målgrupper og kunne tilfredsstille servicemottakernes behov.

    Det er viktig at ledelsen motiverer og lærer opp de ansatte. Beskriv hvordan den interne markedsføringen foregår på praksisplassen din. Mener du at den interne markedsføringen er vellykket? Hvorfor eller hvorfor ikke? Begrunn svaret ditt og kom med eventuelle forslag til hva som kan gjøres annerledes eller bedre.

  • Den interaktive markedsføringen skjer når servicemottakeren møter servicemedarbeideren og får behovene sine oppfylt. Hva er servicemedarbeiderens rolle, og hva vil du si kjennetegner den interaktive markedsføringen i praksisbedriften din? Mener du at den interaktive markedsføringen er vellykket? Hvorfor eller hvorfor ikke? Begrunn svaret ditt og kom med eventuelle forslag til hva som kan gjøres annerledes eller bedre.
  • Intern, interaktiv og ekstern markedsføring henger sammen. En av forutsetningene for å lykkes er at det som blir lovet i den eksterne markedsføringen, er i tråd med kundens opplevelse i møte med servicemedarbeideren. Mener du at det er godt samsvar mellom den eksterne, interne og interaktive markedsføringen i praksisbedriften? Begrunn svaret.