Ekstern markedsføring
Ekstern markedsføring er basert på bruken av konkurransemidlene
- produkt
- pris
- distribusjon (plass)
- markedskommunikasjon (påvirkning)
Personalet blir i noen sammenhenger omtalt som den femte og siste P-en i rekken av konkurransemidler.
Konkurransemidlene – også kalt de fire eller fem P-ene – skal gjøre produkter eller tjenester attraktive og synlige for målgruppa. Konkurransemidlene danner markedsføringsstrategien til en bedrift. Det vil si at bedriften tar avgjørelser om
- hvordan produktet skal utformes (kvalitet, egenskaper, design)
- hvordan produktet skal prises (høy eller lav pris, rabatter og prisavslag)
- hvordan kommunikasjonen rundt produktet skal utformes (hvordan er reklamene, annonsene, logoene og lignende)
- hvor produktet skal distribueres (overalt eller på bare noen få steder, og i så fall hvor)
Sammensetning og bruk av konkurransemidlene kalles bedriftens markedsføringsmiks, og det er viktig at miksen av P-ene henger sammen på en logisk måte.
Porsche som eksempel
Hvis vi tar luksusbilen Porsche som eksempel, vet vi at bilen er laget av de beste materialene, den tåler stor fart og krappe svinger, og den akselererer fra 0 til 100 på imponerende kort tid. Det er altså en bil av høy kvalitet. En bil av så høy kvalitet, laget av kostbare materialer, har en høy pris.
Biler av høy kvalitet og til høy pris får du ikke tak i så lett. Fabrikken har det vi kaller en eksklusiv distribusjon, som vil si at det bare er mulig å få tak i produktet på noen få utvalgte steder. Dette er med på å bevare luksuspreget bilen har.
Porsche reklamerer i blader og på sportsarrangementer som har et eksklusivt preg. For eksempel ser du annonser for Porsche i bladet Norsk Golf. De reklamerer også under Rally Monte Carlo, som er et av de mest snobbete billøpene i Europa. På denne måten henger P-ene godt sammen og taler samme språk; de gir et ensartet bilde av hele produktet.