Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kundeservice og kunderelasjoner

Hva vil det si å beherske kunsten kundeservice? Gode kunderelasjoner lønner seg, og det er flere måter å pleie relasjonene til kundene på.
 Foto av en smilende mann med hodetelefon foran en åpen pc.

Oppgave 1

Hva blir oppfattet som god kundeservice? Diskuter ut fra konkrete eksempler.

Oppgave 2

Se videoen "Kunsten med kundeservice" nedenfor. Legg spesielt merke til hva de i filmen mener er avgjørende for at kunder skal oppleve kundeservicen som god. Skriv ned mens du ser filmen.

Oppgave 3

I videoen "Kunsten med kundeservice" kan du blant annet høre om hvor viktig det er å kunne "lese mellom linjene" i kommunikasjonen med kundene. Gjør rede for hva som menes med dette.

Oppgave 4

Samtaleroboter, også kalt chat-roboter eller chatbots, benytter kunstig intelligens. Flere bedrifter bruker denne typen løsning som et serviceelement i sin kundeoppfølging.

  1. Drøft fordeler og ulemper med bruk av samtaleroboter.

  2. Diskuter hvorvidt samtaleroboter kan etterligne menneskelig intelligens på en måte som bidrar til god kundeservice.

Oppgave 5

Skriv et refleksjonsnotat med tittelen "Kunsten med kundeservice" der du reflekterer over hva det vil si å beherske kunsten kundeservice i din praksisbedrift.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 12.01.2022

Læringsressurser

Kundeoppfølging