Hopp til innhold

Fagstoff

Undervisningsopplegg i dans, vg3

Undervisningsopplegget i dans har progresjon fra vg1 til vg2 og vg3. På vg3 skal du fordype deg i en sjanger du velger selv, og lage dans i gruppe i denne sjangeren.
Kvinne i sari og mann i uniform danser foran en dansende folkemengde med menn og kvinner. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Til læreren

Bakgrunn

Elever har ulik erfaring med dans. Noen elsker det, mens andre misliker det. Tanken bak å jobbe med dans over en lengre periode er å få alle elevene, uansett erfaring og forutsetninger, til å oppleve en eller annen form for mestring. Gi elevane anledning til å øve nok slik at de kjenner at de mestrer mer og mer.

Opplegget

På vg3 er det lagt opp til en kortere periode med dans enn på vg1 og v2. I denne perioden skal elevene velge seg ut en ukjent sjanger som de så skal fordype seg i. De skal også lage sine egne læringsmål. Det kan være lurt å spørre elevene hvilke sjangre de ønsker å lære mer om. Så kan du sette opp fire–fem ulike alternativer og danne grupper ut ifra hvilken sjanger de foretrekker.

Det er lagt opp til tre økter der alle øktene går med til at elevene jobber i grupper med sjangeren de har valgt.

Tverrfagleg arbeid og djupnelæring

Oppgaven kan avgrenses til å bare være praktisk, altså bare skape en dans, men den kan også omfatte en teoretisk del der elevene både kan jobbe tverrfaglig og drive dybdelæring ved at de fordyper seg i historie- og samfunnskunnskap knyttet til dansens opphav.

I de foreslåtte dansesjangrene nederst i ressursen er det mye kultur og historie å ta utgangspunkt i om du ønsker å legge til rette for både dybdelæring og tverrfaglig arbeid.

Læringsmål

Målet med perioden er at du skal

  • lage minimum to egne læringsmål som sier noe om kva du ønsker å lære, og hvordan du ønsker å lære dette, ut ifra dine egne forutsetninger

  • bidra til andres læring og reflektere over hvordan innsatsen din påvirker de andre i gruppa

  • vurdere din egen utvikling

Oppgaven

Oppgaven er todelt og består av en teoretisk del der du skal fordype deg i dansesjangeren, og en praktisk del der du skal lage en dans sammen med gruppa, som dere skal filme. Begge disse delene skal dere sette sammen til ei videoinnlevering.

Teoretisk del

  • Hvor og hvordan oppsto denne dansesjangeren?

  • Hvor og hvordan blir dansesjangeren praktisert i dag?

  • For å få et helhetlig bilde av opphavet kan det være naturlig å trekke inn historie- og samfunnskunnskap om landet eller området der dansen oppsto. Denne delen går det derfor an å jobbe tverrfaglig med.

Praktisk del

  • Dansen skal samsvare med dansesjangeren.

  • Dansen skal vare i minimum 1,5 minutter.

  • Alle i gruppa må delta, men alle trenger ikke å gjøre det samme. Start med å finne ut hva hver enkelt på gruppa er gode til, og planlegg dansen ut ifra det.

  • Utfordre dere selv og husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger.

  • Hent gjerne inspirasjon fra ulike kanaler og sosiale medier, men unngå å kopiere hele danser.

  • Bruk relevante rekvisitter og kostymer som passer med sjangeren, dere skal også begrunne hvorfor dette er relevant.

Innlevering

Som i vg1 og vg2 skal du lage ei videoinnlevering. Den skal inneholde følgende:

  1. Introduksjon med presentasjon av de selvvalgte læringsmålene. Her må du begrunne hvorfor du har valgt disse målene. Denne delen er individuell.

  2. Presentasjon av det gruppa har jobbet med i den teoretiske delen. Du velger selv hvordan du presenterer dette. Velg den måten som gjør at du får vist fram kompetansen din. Denne delen kan du enten gjøre sammen med gruppa di eller individuelt.

  3. Videoklipp av dansen. Denne delen gjør du sammen med gruppa di.

  4. Egenvurdering med utgangspunkt i læringsmålene. Denne delen er individuell.

Forslag til dansesjangre
  • Bollywood

  • Afrikansk dans

  • Hiphop

  • Samisk dans

  • Samba

CC BY-SASkrevet av Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 27.05.2022

Læringsressurser

Dans