Hopp til innhold

Fagstoff

Kreativ dans

Kreativ dans, eller skapende dans, gir deg mulighet til å utforske ulike bevegelser i ulike sammenhenger til ulik type musikk. Det gir deg også mulighet til å skape nye varianter av dans. I denne ressursen finner du ulike øvelser til bruk i kroppsøvingsundervisninga.
  1. Introduksjon til dans. Rytmeøvelse for å finne åttere
  2. Helse
  3. Dansesisten
  4. Hobbydansen 1
  5. Hobbydansen 2
  6. Danse navnet

1. Introduksjon til dans. Rytmeøvelse for å finne åttere


Personer står i en ring og klapper. Foto.
  • Stå i sirkel, finn rytmen.
  • Start med å trampe takta, etterhvert også med å klappe med hendene. Begynn med enkel takt først, etterhvert kan dere doble takta.
  • På låter med lav (rundt 50) går det også an å tredoble takta.
    • Tramp og klapp samtidig.
    • Tramp og klapp annenhver gang.
Musikkforslag

You shook me all night long – AC/DC (enkel + dobbel)

Call on me – Eric Prydz (enkel + dobbel)

How do you do? – Roxette (enkel + dobbel)

Fort fort fort – Vazelina Bilopphøggers

  • Gå etter rytmen.
  • Beveg deg rundt i rommet. Gå på ulike måter, la gjerne låten være en inspirasjon. Her kan du også bruke både enkel og dobbel takt.
Musikkforslag

Angel – Saybia

Stuck in a moment – U2

Diggiloo diggiley – Herreys

2. Helse

To personer gir hverandre en "high five". Foto.
  • Følg rytmen i låten, hils på medelever med en “high five”.
  • Hver elev lager seg sin egen bevegelse/”move”. Dette kan være å bukke, neie, samle hender, framlengs rulle, Usain Bolt sin signatur-move, splitthopp og så videre. Her kan du la kreativiteten blomstre. Alle skal hilse på medelever med sin egen “move”. Medeleven må herme.
  • Samme som over, men her tar du over bevegelsen til medeleven og skal gjøre denne når du møter på neste medelev. Så tar du over enda en ny bevegelse. Slik fortsetter det. Denne kan du gjøre vanskeligere ved å ikke tillate verbal kommunikasjon.

3. Dansesisten

  • 3–4 elever har sisten. De elevene som blir tatt, får en bevegelse de skal gjøre fram til de blir satt fri.
  • For å fri noen må en medelev gjenta bevegelsen tre ganger sammen med den som er tatt.
  • En kan avgrense hvilken bevegelse den med sisten kan gi, for eksempel hvilket nivå de kan få bevege seg på (nede på gulvet, opp mot taket eller midt imellom), eller hvilken retning bevegelsen skal skje i (framover, bakover, til siden, inn mot midten. En kan også bruke himmelretninger, som nord i rommet).

4. Hobbydansen 1

Ei jente spinner en basketball på fingeren. Foto.
  • Hver elev finner en gjenstand eller utstyr de ønsker å bruke i denne rytmeøvelsen.
  • Eleven skal gjøre bevegelser med utstyret. Dette kan være både bevegelser som er vanlige å gjøre med dette utstyret, men det kan også være helt andre bevegelser. Alle skal lage fire bevegelser hver, i rytmen til musikken.
  • I neste trinn tar dere bort utstyret, og skal gjøre de samme bevegelsene uten utstyret, alt i rytme til musikken.
  • Til slutt skal to og to gå sammen og lære bort bevegelsene til hverandre, og deretter sette sammen bevegelsene sine til en dans på åtte bevegelser.
  • Dere kan også fortsette øvelsen ved å sette to og to par sammen til ei gruppe på fire. Den nye gruppa skal lære bort dansen til hverandre og sette det sammen til en dans med 16 ulike bevegelser.

5. Hobbydansen 2

  • Del inn i grupper på cirka fem elever.
  • Hver deltaker i gruppa velger seg ut én idrett eller én hobby. Alle på gruppa må velge hver sin.
  • Så skal de finne bevegelser som er vanlige å finne i denne idretten eller hobbyen. Dette skal settes sammen til en dans der alle på gruppa deltar.
  • Bruk en låt som blir repetert kontinuerlig i 15 minutter. Alle gruppene lager dans til denne låten.

6. Danse navnet

Ei dame danser. Foto.
  • Alle skal stå en og en med ansiktet vendt inn mot veggen.
  • Alle skal danse navnet sitt. Det kan de enten gjøre ved å danse bokstavene i navnet, eller ved å danse navnet sitt symbolsk, betydningen av navnet sitt eller noe en selv står for – dette er meg!
  • Så skal to og to gå sammen og lære bort bevegelsene til hverandre, for deretter å sette dansene sammen til én dans.
  • En kan fortsette med å sette to og to par sammen til ei gruppe på fire. De skal lære bort dansen til hverandre og sette sammen til én dans.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 30.01.2020

Læringsressurser

Dans