Hopp til innhold

Fagstoff

Undervisningsopplegg i dans, vg1

Undervisningsopplegget i dans har progresjon fra vg1 til vg2 og vg3. På vg1 skal du jobbe med kreativ dans og swing og skape dans i grupper.
Ei jente bøyer beinet bak seg, strekker ut armen og støtter den andre armen på skulderen til ei annen jente som står ved siden av. En gutt står i bakgrunnen og ser på dem. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I denne perioden skal dere trene på ulike danser og lage dans i grupper. Opplegget består av totalt seks økter (ei økt er to skoletimer). Det er to økter med kreativ dans, to økter med swing og to økter der dere skal lage dans i grupper, øve og framføre eller filme dansen deres.

Til læreren

Bakgrunn

Elever har ulik erfaring med dans. Noen elsker det, mens andre misliker det. Tanken bak å jobbe med dans over en lengre periode er å få alle elevene, uansett erfaring og forutsetninger, til å oppleve en eller annen form for mestring. Gi elevene anledning til å øve nok slik at de kjenner at de mestrer mer og mer. Metodevalg og det å bruke tid på grunnleggende ting som rytme og takt kan være avgjørende for at flere elever opplever mestring. Det er lurt å ha en jevn progresjon og legge til rette for at mange er i aktivitet samtidig, slik at enkelteleven ikke føler seg så synlig.

Opplegget

I dette opplegget er det rom for at elevene kan være med på å bestemme, spesielt når de skal jobbe i grupper med å lage dans. Kreativ dans er en dansesjanger der det ikke finnes noe fasitsvar på hvordan man skal danse eller bevege seg. Derfor er det fint å starte med kreativ dans som en introduksjon som kan gjøre elevene tryggere. I kreativ dans kan du tilpasse øvelsene slik at de passer interessene til elevene, som for eksempel i hobbydansen.

Medbestemmelse

Når det gjelder dansen gruppene skal lage, kan de velge selv om de vil framføre dansen for et publikum, eller om de vil filme dansen og levere inn videoen.

Læringsmål

Målet med perioden er at du skal

  • trene på ulike danser (kreativ dans, Just dance, swing)

  • bidra aktivt med å skape dans i grupper

  • utfordre motet ditt og koordinasjonen din

  • støtte og motivere medelevene dine

Økt 1 – kreativ dans 1

  • Ha en samtale om hva som er formålet med opplegget, om hva læringsmålene er, og hva det betyr å støtte og motivere hverandre. Minn også hverandre på at det er lov å ikke få til, og at det viktigste er at dere gjør så godt dere kan og utfordrer dere selv.

  • Gjennomfør øvelsene i fagartikkelen "Kreativ dans".

  • Oppsummer hva dere har lært, og hvordan dere har jobbet, utfordret og støttet hverandre.

Økt 2 – kreativ dans 2

  • Start økta med en samtale om hva dere lærte forrige gang.

  • Repeter hvordan man teller BPM, læringsmålene og hva det betyr å støtte og motivere hverandre.

  • Gjennomfør en av øvelsene fra "Kreativ dans" fra forrige økt.

  • Etterpå gjennomfører dere opplegget om spiondansen og lærer dere danser fra videoene til Just dance.

  • Ha en samtale to og to om læringsmålene i slutten av økta.


Økt 3 og 4 – swing

  • Start økta med å prate om hva swing er, og se introduksjonsvideoen om swing.

  • Bruk filmklippene om swing.

  • Start med grunnsteg og øk vanskelighetsgraden etter hvert som dere får til grunnstegene. Det kan være lurt å øve uten musikk i starten.

  • Bytt partner ofte slik at dere kan lære av hverandre.

  • Husk å støtte og motivere hverandre.

  • Husk at man må føre og bestemme hvilken tur dere skal gjøre i danseparet.

  • Etter hvert som dere blir trygge på grunnstegene, kan dere øve på ulike turer. Sett sammen og kombiner turer som dere selv ønsker. Øv på å ha blikkontakt når dere danser.

  • Det er lov med noen juksetrinn innimellom for å få dansen til å henge sammen.

  • Ha en samtale to og to om læringsmålene i slutten av økta.

  • Sett av litt tid i økt 4 til introduksjon av gruppedansen, da er det enklere å komme i gang med å lage dans i økt 5.

Økt 5 og 6 – lage dans i grupper

Hver gruppe får tildelt hver sin musikal/film:

  • Dere skal bruke valgfri musikk fra den tildelte musikalen/filmen.

  • Dansen skal vare i 1,5–2 minutter.

  • Dere kan hente inspirasjon fra YouTube eller liknende kanaler, men ikke kopiere hele danser.

  • Det skal være med elementer fra dansene dere har danset tidligere i perioden, kombiner gjerne ulike sjangre.

  • Alle på gruppa må ikke danse det samme, her kan dere tilpasse ut ifra hva dere er gode til i gruppa. Start med en samtale om hva hver enkelt kan bidra med i gruppa.

  • Alle må utfordre seg selv, både når det gjelder rytme og koreografi og mot.

  • Bruk gjerne enkle kostymer som passer med musikalen/filmen deres.

Forslag til musikal/film
  • Grease

  • Flashdance

  • Løvenes konge

  • James Bond

  • We Will Rock You

  • Dirty Dancing

Vurdering

Innlevering/framføring gruppe

Dansen skal dere enten filme og levere inn eller framføre for læreren deres og/eller resten av klassen i slutten av økt 6.

Innlevering individuelt

Etter økt 6 skal du vurdere deg selv individuelt i læringsmålene, enten skriftlig eller med video eller lydopptak. Velg den måten der du best får vist fram kompetansen din, hva du har lært, og hvordan du har jobbet. Husk å begrunne svarene dine.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 19.05.2022

Læringsressurser

Dans