Skip to content
Experiment

Finn opp en ny kroppsdel!

Tenk deg at du skal få en ny kroppsdel som gir deg nye egenskaper. Hvilken kroppsdel ville du velge deg da? En WiFi-antenne på hodet? En ekstra arm? Eller hva med øyne som kan se i mørket? Ingen grunn til å la det bli med drømmene! Finn opp den nye kroppsdelen du ønsker deg, og lag en prototyp.

Om kyborger

En kyborg er en skapning som har både deler som er laget av teknologi, og deler som er organiske, altså biologiske. Dette kan være alt fra en person som har fått operert inn et høreapparat eller en pacemaker, til skapninger vi ser i science fiction-filmer, som for eksempel bare har hodet igjen av det naturlige.

I dette klippet kan dere kanskje få inspirasjon før dere går i gang med å lage deres egne kroppsdeler!

Oppdrag

I denne oppgaven skal dere skal finne opp en ny kroppsdel, designe den og lage en som dere skal presentere.

Oppgaven består av disse fasene:

  1. Finn idéer
    I denne fasen jobber dere med å få fram ulike idéer. Til slutt velger dere én idé som dere jobber videre med.

  2. Design og bygg kroppsdelen
    I byggefasen bygger dere den nye kroppsdelen. Dere lager skisser, finner egnede materialer, tester og bygger prototyper.

  3. Presenter
    I den siste fasen skal dere vise fram prototypen dere har laget, og forklare hvordan den virker, og hvilke problemer den løser.

Til læreren

Et tverrfaglig opplegg hvor elevene er aktive

Dette opplegget er tverrfaglig, og de sentrale fagene er naturfag og de ulike yrkesfaglige programområdene. Elevene kan jobbe seg gjennom de ulike fasene i små grupper. Sammen diskuterer de, lager skisser, bygger og presenter. Det er rom for mye elevaktivitet i dette opplegget.

Det er lurt å sette av minst 2–3 timer for å gjennomføre opplegget.

Tips til de ulike fasene

1. Finn idéer

Tidsbruk: fra 20 minutter

Noen elever finner raskt ut hva de vil lage, og er kjapt klare til å sette i gang. Det er fint, men vurder å bruke litt tid på idéfasen slik at elevene får trening i å vurdere idéer for så å sitte igjen med den beste. Hvis man vil lage noe som ikke er til seg selv, er det ekstra viktig å bruke tid slik at man får kartlagt hvem brukeren er, og hvilke behov denne har.

2. Design og bygg kroppsdelen

Tidsbruk: fra 1–2 timer

Her må dere vurdere hvor mye tid dere vil sette av. Det er mulig å gjøre dette på 1–2 timer, men noen har kanskje lyst til og behov for å bruke lengre tid. Det kommer litt an på hvor lang tid man bruker på å lage skisser av designet, og hvor ferdig man vil lage prototypen.

Erfaringsmessig blir elevene ferdige til ulik tid, så det kan være lurt å tenke gjennom hva elevene skal gjøre etter hvert som de er ferdige med denne fasen. De kan for eksempel utfordres på å forbedre kroppsdelen de har laget, lage flere kroppsdeler eller få beskjed om å fortsett på neste del – det å forberede en presentasjon.

Før elevene skal gå i gang med bygginga, må du finne fram byggematerialer de kan bruke. Ta en kikk i konteineren med el-avfall på skolen og bruk ellers ting som dere har allerede: ledninger, ispinner, plankebiter, papp, lim, piperensere, ståltråd, melkekartonger, ballonger, sugerør, plastelina, metall, kompositt, tekstiler, plast.

3. Presenter

Tidsbruk: fra 30 minutter

I denne fasen viser elevene fram det de har laget. Her får de muligheten til å forklare hvordan de har tenkt, og argumentere for hvorfor den nye kroppsdelene er bra, både med tanke på bruk, etikk og bærekraft. Vi har laget forslag til vurderingskriterier som du kan bruke hvis du vil bruke prosjektet som en del av vurdering i naturfag eller andre fag.

1. Finn idéer

I denne fasen finner dere ut hvem dere skal lage en ny kroppsdel til, hvilke behov vedkommende har, og hvordan en ny kroppsdel kan løse dette behovet. Dere jobber fram flere idéer, men til slutt velger dere én som dere jobber videre med.

Hvem er brukeren?

Hvis brukeren ikke er en av dere selv, må dere finne ut hvem som er det. Dere kan for eksempel ta utgangspunkt i en bruker tilknyttet utdanningsprogrammet dere går på.

Brukeren kan være skoleelev, bussjåfør, kirurg, barnehageansatt, rektor, bilmekaniker, forsker, sykepleier, elektriker, kuldemontør, stillasmontør, tømrer, telefonselger, agronom og mye annet.

Hvilke behov har brukeren?

Kartlegg hvilket behov brukeren trenger hjelp for å løse / bli bedre på. Det kan være en god idé å forsøk å finne ord som beskriver brukeren. Kanskje vedkommende er glemsk, trøtt om morgenen, rotete, travel, alltid tørst, rastløs, svaksynt eller trist?

Tips! Det kan være nyttig å tenke gjennom hva en arbeidstaker gjør i løpet av en vanlig arbeidsdag. Hvordan kan en ny kroppsdel bidra til å gjøre jobben lettere eller bedre?

Eksempel:

Hvilke egenskaper kan være nyttige å ha hvis du er bussjåfør, elektriker, helsefagarbeider, servitør eller bilmekaniker?

Hva kan løse dette behovet?

Jobb videre med brukeren og behovet fra punktene over. Hvordan kan en kroppsdel/egenskap som skal løse brukerens behov, se ut? Hvordan fungerer den?

Aktuelle punkter kan være

  • utforming: størrelse, form, antall av noe, materialer, plassering av noe

  • hvordan brukeren kan kontrollere/styre kroppsdelen

  • hva som skjer med funksjonen hvis vi øker størrelse, endrer former, bruker andre materialer, plasserer noe på en annen måte

Eksempel: Hva skjer med funksjonen til antenna til Neil Harbisson hvis den blir større, kortere, plassert et annet sted på kroppen eller utstyrt med en annen type sensor?

For å få idéer til kroppsdeler kan dere bruke disse ressursene:

Nye kroppsdeler med slumpord

  1. Lag nye kroppsdeler ved å sette sammen to og to ord fra slumpord-vedlegget under, for eksempel "magnetisk munn" eller "lukteantenne".

  2. Hvilke kroppsdeler får dere? Hva kan disse kroppsdelene gjøre, tror dere?

  3. Fyll på med egne ord og se om dere kommer opp med en kroppsdel dere vil jobbe videre med.

Files

  • Slumpord

  • Inspirasjon fra naturen

    Finn eksempler på at designere har latt seg inspirere av naturen når de har laget design. Hvorfor har naturen så gode eksempler på design som "fungerer", tror dere?

    Ta utgangspunkt i eksisterende kroppsdeler hos dyr og mennesker og hvordan de fungerer. Hvordan har ulike dyr og planter utviklet kroppsstrukturer gjennom evolusjon?

    nettsida Biomimicry kan dere lære mer om design og hvordan vi mennesker kan etterlikne design som naturen har utviklet gjennom evolusjon i millioner av år.

    2. Design og bygg kroppsdelen

    Design

    1. Se på produkter som finnes allerede. Bli kjent med konstruksjoner og materialvalg.

    2. Lag enkle tegninger av ulike løsninger.

    3. Lag mer detaljerte arbeidstegninger eller prototyper.

    • Ta hensyn til ergonomi, funksjonalitet og estetikk i designet.

    • Tenk gjennom hvordan designet kan bidra til å oppfylle noen av FNs bærekraftsmål.

    • Vurder plassering, tilkoplinger til eksisterende anatomiske strukturer og mulige fysiologiske konsekvenser.

    Materialer

    • Undersøk og bruk materialer dere finner på skolen, både i klasserom og på verksteder. Tenk gjenbruk!

    • Test egenskapene til materialene, og vurder hvordan de egner seg å bruke i den kroppsdelen dere vil lage.

    • Hvordan kan dere eventuelt bruke teknologiske løsninger for å få kroppsdelen til å fungere?

    Lag prototypen

    • Bygg en prototyp av kroppsdelen:

      • Test brukervennlighet, holdbarhet og komfort.

      • Revurder design og materialbruk.

    • Fikk dere nye idéer underveis mens dere bygget? Gjør eventuelle forbedringer på prototypen.

    3. Presenter

    Presenter prototypen for andre. I presentasjonen bør dere

    • forklare designvalg, tekniske detaljer og potensielle bruksområder

    • vurdere etiske og sosiale utfordringer med å introdusere en ny kroppsdel

    • vurdere hvilke av FNs bærekraftsmål kroppsdelen kan bidra til å oppfylle

    Vurdering

    Forslag til vurderingskriterier.

    Vurderingskriterier

    Område

    lav måloppnåelse

    middels måloppnåelse

    høy måloppnåelse

    DesignDesignet er enkelt og lite innovativt.Designet er funksjonelt og kreativt.Designet er svært innovativt og originalt.
    Tekniske detaljerPrototypen viser manglende forståelse av tekniske prinsipper.Prototypen demonstrerer grunnleggende teknisk kunnskap.Prototypen viser avansert teknisk kompetanse.
    Potensielle bruksområderBegrenset eller ingen refleksjon over bruksområder.Identifiserer noen bruksområder, men med begrensninger.Utforsker et bredt spekter av potensielle bruksområder med dyp forståelse.
    Etiske og sosiale utfordringerOverfladisk eller ingen vurdering av etiske og sosiale utfordringer. Identifiserer noen mulige utfordringer, men med begrensede refleksjoner.Gjennomgår grundig og reflektert analyse av etiske og sosiale utfordringer med forslag til tiltak.

    Kilde

    Skaperskolen. (u.å.). Oppfinnerverksted. Hentet 29. februar 2024 fra https://skaperskolen.no/5-7-trinn/oppfinnerverksted-5-7-trinn/

    Related content

    Subject material
    Designprosessen

    Designprosessen starter med et oppdrag eller en idé som skal bli til et ferdig produkt eller en tjeneste. I denne prosessen går vi gjennom ulike faser.