Teknologiens historie
Skriv ut vedlegget og klipp ut kortene. (Hvis dere vil bruke andre teknologier, kan dere gjøre endringer i den vedlagte tekstfila og skrive ut denne).
Files
- Teknologiske nyvinninger(DOCX)
Jobb sammen i par eller små grupper og plasser kortene etter hverandre i den rekkefølgen dere tror teknologien ble tatt i bruk. Er det noen teknologier dere er sikre på plasseringen av? Hvilke teknologier er vanskeligst å plassere?
Diskuter hva dere kom fram til felles i klassen.
Ta for dere hver av teknologiene, bruk kilder og finn ut
når teknologien ble utviklet
hvem som var hovedaktører
hvordan teknologien påvirket menneskene som levde på den tida
hvordan teknologien påvirker oss som lever i dag
Bruk kortene fra oppgave 1.
Jobb sammen i par eller små grupper.
Tegn et koordinatsystem med x- og y-akse. La tid være enhet på x-aksen og betydning være enhet på y-aksen.
Plasser kortene i kronologisk rekkefølge langs x-aksen.
Diskuter og vurder hvor stor betydning teknologiene har hatt på livet vårt. Jo større betydning teknologiene har hatt, jo høyere opp på y-aksen skal dere plassere teknologien.
Diskuter felles i klassen. Argumenter for de valgene dere tok, og de vurderingene dere gjorde.
Bruk tidslinja/betydningsgradestokken som utgangspunkt for videre diskusjoner og arbeid.
Var det noen som styrte utviklingen?
Kunne de vite hva konsekvensene ble?
Hvordan ville vi periodisere historien hvis kriteriet er menneskets påvirkning på naturen?
Korbøl, K. (2019). Hva er det felles beste? Historie og bærekraft. I O.A. Kvamme og E. Sæther (Red.). Bærekraftdidaktikk. Fagbokforlaget.