Hopp til innhold

Fagstoff

Salgsplattformer i reiseliv

I reiselivsnæringen er det mange kanaler som benyttes for salg, og salg utføres av mange ulike yrkesgrupper. Salg foregår både over internett og ansikt til ansikt i reisebyråer eller på messer. Reiselivet var tidlig ute med å ta i bruk netthandel.
Nærbilde av hendene til person som bruker et nettbrett til å booke en reise. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvor kjøper kundene?

Salg innebærer å få ordrer som gir inntekter. Alle aktiviteter og kanaler som bidrar til salg – direkte eller indirekte, kortsiktig eller langsiktig – er en del av salget. I reiselivet selges det gjennom mange kanaler og av mange yrkesgrupper.

Kjøp og salg kan foregå i mange former, for eksempel

  • ansikt til ansikt på reisebyrå eller messer
  • ved bruk av telefon
  • over internett

Ansikt til ansikt

Enkelte kjøpere foretrekker å møte selgeren ansikt til ansikt. Da kan de få direkte svar på spørsmålene sine om produktet, priser, tilleggsytelser og så videre.

Oppsøkende

Selgeren kan oppsøke eksisterende kunder eller nye kundeemner. Spesielt ved salg til bedriftsmarkedet er det vanlig at selgeren avtaler et møte med kunden. Oppsøkende salg krever mye tid og koster mye per besøk.

Jo større salgspotensial tilbudet vårt har, desto større ressurser kan vi legge i salgsarbeidet. En bedriftsavtale om for eksempel flytransport, overnattinger, kurs, seminarer og konferanser kan ha et stort salgspotensial.

Besøkende

Kjøpere kan oppsøke selger på et utsalgssted, som for eksempel et reisebyrå eller en messe. Her kan de få personlig service og hjelp til å få satt sammen en spesiell reise. Det kan for eksempel være en reise til et sted som krever flere forskjellige typer transport og overnattinger.

Forhandlere

Her tenker vi spesielt på reisebyråer og reisekonsulenter som selger reiselivsprodukter fra én eller flere leverandører. Forhandleren kan opptre som megler for kunden for å finne egnede produkter til fornuftig pris. Hun eller han kan også forhandle om prisen ved å innhente flere anbud eller sette leverandører opp mot hverandre.

Eksempler på forhandlere er turoperatører, reisebyråer og reisekonsulenter. De får en godtgjøring – provisjon – av leverandørene. De får også støtte i form av for eksempel opplæring og reklamemateriell.

Telefon

Over telefonen kan initiativet til kjøp og salg tas både av selgeren og kjøperen. Telefonen gjør det mulig å komme i kontakt med mange kunder på kort tid og med lave kostnader per kundekontakt. Hvis du tar sikte på å få ordren direkte over telefon, er utgående telefonsalg en krevende form for salg, spesielt ved salg til nye kundeemner. Derfor bruker mange telefonen til å avtale et møte eller til å be kunden se nærmere på et tilbud.

Innkommende telefonhenvendelser er ofte enklere å håndtere enn utgående. Kjøperen har tatt initiativet, døren står åpen for selgeren.

Internett

Store deler av reiselivet tilbyr netthandel. Vi kan kjøpe opplevelser, aktiviteter, pakkereiser, fly-, tog- og bussbilletter, leie bil og reservere hotellrom på internett.

Innovasjon Norge er en viktig støttespiller for markedsføringen av Norge som ferieland, både i Norge og internasjonalt. På nettsiden til Visit Norway finner du et stort utvalg av overnattingssteder, flyreiser, cruise, ferger og billeie, og forslag til aktiviteter for reisen din til og i Norge. Her er det også en online bestillingstjeneste.

Visit Norway

På nettsiden til visitnorway.no kan du finne mange reisetips og se hvordan Norge blir markedsført til utlandet.

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 19.05.2021

Læringsressurser

Digitale salgsplattformer