Hopp til innhold

Fagstoff

Merkevaren Norway's best

Selskapet Norway's best utvikler og driver norske kvalitetsreisemål, og har i dag aktiviteter i Flåm, Aurland, Myrkdalen, Geiranger, Hardanger, Lofoten og Narvik.
Kajakkpadlere i fem kajakker padler i en fjord. Høye fjell omkranser fjorden. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Norway's best

Norway's best het tidligere Aurland Ressursutvikling, og startet som et reiselivsselskap for regionen Flåm.

Selskapet er en av Norges største reiselivsaktører, og hadde i 2019 en omsetning på over 1 milliard kroner, 500 helårs- og deltidsansatte, og mer enn 1,7 millioner gjester.

Pyramidefigur i fire nivåer. Nederst ligger verdiene, som er å være ekte, gjestfri, spektakulær og  kompetent. Over verdiene ligger forretningsideen, som er å utvikle, eie, markedsføre og selge utvalgte, bærekraftige reiselivsopplevelser i verdensmarkedet. Over der igjen ligger misjonen, som er å selge bærekraftige naturopplevelser i verdensklasse. På toppen ligger visjonen, som er å være «the world travelers' first choice for spectacular experiences». Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Finn ut

  • Hvordan har Norway's best videreutviklet visjonen, misjonen, forretningsideen og verdiene til Aurland Ressursutvikling?

  • Hvordan har selskapet utviklet seg etter 2019?

Tidslinje som viser utviklingen av selskapet Aurland Ressursutvikling fra det ble stiftet i 1997, til 2019, da selskapet kjøpte Aurland Fjordhotell. Langs linja er ulike milepæler merket av, f.eks. åpninger av nye tilbud, utvikling av nye produkt, oppkjøp og fusjoner. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Virksomhetsområder

På hjemmesiden norwaysbest.com kan du lese om virksomhetsområdene deres. Noen eksempler er:

  • salg og markedsføring – distribusjon av produkter og opplevelser i det nasjonale og internasjonale markedet, gjennom egen digital distribusjonskanal
  • overnatting og servering – blant annet Fretheim Hotel, Hotel Aurlandsfjord, Heimly Gjestgiveri, Myrkdalen Hotel og Vatnahalsen Hotel
  • merchandise – salg av egenutviklede produkter og suvenirer i butikkene Flåmsbanemuseet (butikk og museum) og Flåm Store

  • Aurland Skofabrikk – produksjon og salg av den tradisjonsrike Aurlandskoen, vesker og annet tilbehør; utvikling, produksjon og salg av ny modell under merkevaren Aurlands
  • Flåmsbana – salg, drift og utvikling av togopplevelsen Flåmsbana mellom Flåm og Myrdal
  • drift og utvikling av fjordbaserte reiselivsopplevelser på Nærøyfjorden, Geirangerfjorden og Lysefjorden

  • Nordens lengste zipline

Videre utvikling

Som en videreutvikling har Norway's best nå også aktiviteter i andre regioner enn Aurlands-regionen, som Lofoten og Narvik. På denne måten kan Norway's best tilby et helhetlig reiselivstilbud til utenlandske turister som ønsker å se større deler av Norge.

Diskuter

  • Hvordan har Norway's best videreutviklet den strategiske retningen som Aurland ressursutvikling hadde?

  • Hvordan tror dere Covid-pandemien har påvirket strategien?

Den strategiske retningen består av sju punkter: 1) være en ledende tilbyder av reiselivsopplevelser i det globale markedet, 2) foredle og utvikle Flåmsbana, og utvikle reiseliv med tog på andre spektakulære banestrekninger, 3) utvikle og drive det ledende tilbudet av fjordopplevelser, 4) styrke og videreutvikle Flåm og Aurland som et ledende helårs reisemål, 5) ta en ledende rolle i reisemålsutvikling andre steder og løfte helheten i reiselivstilbudet, 6) skape helårs arbeidsplasser og utvikle en organisasjon med unik reiselivskompetanse, 7) styrke virksomheten som unikt bærekraftig og innovativ, tuftet på null eller minimale utslipp. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
Kilder

Norway's best (u.å), Inspirer sansene https://www.norwaysbest.com/no/

Norway's best (u.å.), Norway's best AS og Norway's Best Group AS, https://www.norwaysbest.com/no/information/corporate-information/

Shage.no (u.å.), Flåm blir Norway's best, https://schage.no/aktuelt/flam-blir-norways-best-a156af49

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen og Tone Hadler-Olsen. Rettighetshaver: visitflam.com
Sist faglig oppdatert 28.09.2023

Læringsressurser

Det helhetlige reiselivsprodukt

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter