Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Er teknologi løsningen?

I dag lever folk flest mye lenger og bedre enn for 200 år siden. Samtidig er vi er inne i ei tid hvor vi bruker for mye av naturens ressurser og har for høye klimagassutslipp. Kan teknologi hjelpe oss til å bli mer bærekraftige, også med hvordan vi bruker naturen?
Solcellepanel med himmel og vindmøller reflektert på overflaten. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1: Forberedelse

Reflekter over de følgende spørsmålene før du lytter til podkasten. Skriv ned noen stikkord for deg selv til hvert spørsmål.

  1. Hva er teknologi?

  2. Hvilke teknologier er viktige for deg i hverdagen din? Skriv ned minst fem forskjellige.

  3. Kan en teknologi være bærekraftig? Hvorfor, eller hvorfor ikke?

  4. Hvordan kan teknologi og teknologisk utvikling bidra til å gjøre verden mer bærekraftig?

Hender som styrer en robot fra en skjerm. Foto.

Teknologi som del av løsningen

Hva er teknologi? Og er teknologi en del av løsningen når verden skal bli bærekraftig? Eller skaper nye produkter og teknologier bare nye problemer? Vi hører først med forsker Erling Holden, før vi sn...

0:00
-0:00

Oppgave 2: Individuell refleksjon etter lytting

  1. Se over svarene du skrev i den første oppgaven. Er det noen av dem du ønsker å fylle ut litt mer, nå som du har hørt podkasten, eller har du endret mening om noen av dem?

  2. I podkasten nevnes bilen som et eksempel. Bruk to–tre ulike eksempler, og reflekter over om det er slik at alle teknologier har noen negative konsekvenser som gjelder bærekraftig utvikling.

  3. Hva tenker du om solcelleindustrien? Er den bare bærekraftig, eller har også denne teknologien noen utfordringer knyttet til bærekraft? Vurder den gjerne opp imot alle de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling.


Oppgave 3: Diskuter påstander i grupper

Gå sammen i grupper på tre til fem elever, og diskuter påstandene under. Skriv ned noen stikkord til hver påstand, og pass på at dere forsøker å se saken fra flere sider.

  1. Teknologi i seg selv er ikke nok om verden skal bli bærekraftig.

  2. Det finnes teknologier som ikke har noen negative konsekvenser for klimaet.

  3. Teknologi er en viktig del av løsningen om verden skal bli bærekraftig.

  4. Solcelleteknologien er bærekraftig.

  5. Det at den gjennomsnittlige levealderen i Norge steg med over 35 år i løpet av 200 år, fra 1820 til 2020, er hovedsakelig på grunn av teknologisk utvikling.

Oppgave 4: Diskuter videre i grupper

Mange mener at vi nå er i antropocen – menneskets tidsalder. Og akkurat nå bruker vi ikke naturen på en bærekraftig måte.

  1. Diskuter hvordan vi gjennom teknologiske løsninger kan bruke naturen på en mer bærekraftig måte.

  2. Kom med forslag til tre nye, konkrete løsninger hvor teknologi hjelper oss til å bruke naturen mer bærekraftig.

Oppgave 5: Avslutt i plenum

Hvis dere får tid, er det fint å avslutte i plenum.

  1. La gruppene dele noen eksempler på svarene fra oppgave 1 og 2, og reflekter litt rundt disse i plenum.

  2. La gruppene si litt om hvordan de resonnerte rundt påstandene i oppgave 3.

  3. La gruppene kort presentere en løsning for hvordan teknologi kan bidra til at vi bruker naturen på en mer bærekraftig måte.

CC BY-SASkrevet av Hans Græsli.
Sist faglig oppdatert 24.06.2022

Læringsressurser

Antropocen – menneskets tidsalder