Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Naturen i møte med ny teknologi

Den teknologiske utviklingen gir oss nye utfordringer og muligheter. Stadig større naturområder blir overtatt av mennesker, og mange arter er truet med utryddelse. Hvordan kan vi ta vare på naturens verdi og sørge for en bærekraftig utvikling i framtiden?

Oppgave 1. Vårt miljøansvar

Se filmen og svar på spørsmålene:

  1. Hvor stort ansvar har jentene på filmen for arbeidsforholdene til de som produserer mobiltelefonene deres, og for miljø- og klimautslippene mobiltelefonene deres skaper?

  2. Ved hjelp av mobilen og datateknologi kan jentene få økt innsikt i arbeidsforholdene til de som produserer det de kjøper. Gir denne kunnskapen dem et større moralsk ansvar for det de kjøper?

  3. Diskuter hvor stor makt vi som forbrukere har til å påvirke klima, miljø og arbeidsforhold i andre land.

  4. Hvor mye mer ville dere vært villig til å betale for en mobiltelefon dere visste var produsert på en forsvarlig og miljøvennlig måte?


Oppgave 2. Bærekraftig utvikling

Se filmen og diskuter spørsmålene:

  1. Hvilke tre hoveddimensjoner har bærekraftig utvikling?

  2. Hvorfor er det viktig å se de ulike dimensjonene i sammenheng? Gi minst to konkrete eksempler på hvorfor dette kan være viktig.

  3. Hvordan kan ny teknologi bidra til å oppfylle alle de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling? Gi noen konkrete eksempler.

  4. Velg et eksempel på en ny form for teknologi som dere tror kan bidra til bærekraftig utvikling. Diskuter om denne teknologien kan bidra til å skape bærekraftig utvikling langs alle de tre dimensjonene?

Oppgave 3. Nedbygging av naturen

De siste 50 årene har det skjedd en dramatisk nedgang i verdens dyrebestand og artsmangfold. Ifølge FN har 75 % prosent av verdens landområder blitt betydelig forandret av mennesker, og en million arter står i fare for å bli utryddet. Hvordan kan vi ta vare på naturens verdi i møte med konkrete utbyggingsinteresser?

  1. Hvilket moralsk ansvar har mennesket for å ta vare utryddingstruede arter? Begrunn svaret.

  2. Finn en konkret sak der det er en konflikt mellom de som ønsker å bygge ut og de som ønsker å bevare en utryddingstruet art eller et naturområde. Se tips til aktuelle saker under. Gi en kort beskrivelse av saken.

  3. Hvilke interesser står mot hverandre i denne konkrete saken?

  4. Hvilke ulike løsninger finnes det på konflikten?

  5. Diskuter i hvilken grad de ulike løsningene tar vare på naturens

  6. Reflekter over de teknologiske sidene av konflikten:

    • I hvilken grad har teknologiske endringer vært med på å skape denne konflikten?

    • I hvilken grad kan utviklingen av ny teknologi bidra til å løse konflikten?

  7. Hva kan vi gjøre for å hindre denne typen konflikter i framtiden?

Konflikter mellom miljø og utbygging:

NRK: Sjeldan mosedott hindrar bankplass på

NRK: Sommerfugl stopper utbygging

NRK: Vindmøller på Øyfjellet

Naturvernforbundet: Vadefuglen svarthalespove på Jæren

Nea Radio: Ingen utbygging i Garbergelva

Kilde

FN (2019, 8 mai). FNs naturpanel: Menneskelig aktivitet truer eksistensen til én million arter. FN-Sambandet. https://www.fn.no/nyheter/fns-naturpanel-menneskelig-aktivitet-truer-eksistensen-til-en-million-arter


CC BY-SASkrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 27.12.2021

Læringsressurser

Antropocen – menneskets tidsalder