Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hva kan du om adverbialer?

I disse oppgavene skal du finne adverbialet i ulike norske setninger. Du skal også sammenlikne hvordan adverbialet brukes i førstespråket ditt og i norsk.

Dette er en del av en læringssti om setningsanalyse. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen "Hva er setningsanalyse?".

Hva er et adverbial?

Adverbialet er et som sier noe om

  • når noe skjer (I setningen "Jeg kommer på mandag" er "på mandag" et tidsadverbial.)

  • hvor noe skjer (I setningen "Han er hjemme" er "hjemme" et stedsadverbial.)

  • hvordan noe skjer (I setningen "Han løper fort" er "fort" et måtesadverbial.)

Ofte står adverbialet etter .

  • I setningen "Jeg går skolen" er "på" en preposisjon

  • I setningen "Jeg reiser om fire måneder" er "om" en preposisjon.

  • I setningen "Katten ligger under bordet" er "under" preposisjonen.


Oppgave 1. Finn adverbialet

Sitt i par. Diskuter hva som er adverbialet i setningen på kortet. Dere kan bruke info-knappen for å få hint. Når dere er blitt enige, snur dere kortet. På baksiden er adverbialet uthevet.

Oppgave 2.

Del 1: Lag egne adverbialer

  1. Lag en setning til hver av de fem bildene under. I hver setning skal det være adverbial. Det bør være minst

    • ett adverbial som sier noe om når noe skjer

    • ett adverbial som sier noe om hvordan noe skjer

    • ett adverbial som sier noe om hvor noe skjer

  2. Bytt setninger med en annen i klassen. Finn adverbialene i setningene den andre har laget.

  3. Sett dere sammen og sammenlikn. Har dere funnet adverbialene i setningene til hverandre?

Del 2: Oversett til førstespråket ditt

  1. Oversett setningene du laget i del 1 til førstespråket ditt.

  2. Marker oversettelsen din av det norske setningsadverbialet i setningene på førstespråket ditt.

  3. Sammenlikn førstespråket ditt med norsk. Klarer du å si noe om forskjeller eller likheter når språkene sier noe om

    • når noe skjer

    • hvordan noe skjer

    • hvor noe skjer

Hva kan du se etter?

  • På norsk står det ofte en først i et adverbial (i går, mandag og foran skolen). Er det sånn i førstespråket ditt?

  • Adverbialer som sier noe om måte, er egne ord som ofte beskriver verb. De står etter verbet ("Hun hopper høyt", "Vi løper fort" og "Han spilte høyt"). Er det sånn i førstespråket ditt?

Oppgave 3. Finn setningsadverbialet

Setningsadverbialer er små ord som vi bruker mye. Dra det du mener er setningsadverbialet til boksen med navnet "setningsadverbial".

Oppgave 4. Sammenlikn med førstespråket ditt

Nå skal du sammenlikne måten norsk og førstespråket ditt bruker setningsadverbial på. Her kommer to tips til hva du kan se etter:

  • På norsk er setningsadverbialet ofte ett ord som står for seg selv. Er det sånn på førstespråket ditt?

  • Står setningsadverbialet på samme plass på norsk og førstespråket ditt?

  1. Oversett disse setningene til førstespråket ditt:

    • "Jeg er ikke sur." Her er "ikke" setningsadverbial.

    • "Hun går ofte til skolen." Her er "ofte" setningsadverbial.

    • "Vi besøker sjelden byen." Her er "sjelden" setningsadverbial.

    • "Dessverre kan jeg ikke komme." Her er "dessverre" setningsadverbial.

  2. Gå sammen med en annen i klassen. Diskuter hvordan førstespråkene deres bruker setningsadverbial og sammenlikn med norsk.

Gå videre i til siste steg læringsstien. Der skal du teste alt du har lært om setningsanalyse.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 10.11.2023

Læringsressurser

Å analysere setninger