Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Brukervennlighet

Hva har det å si for kundereisen om bedriften din har en rotete hjemmeside? I denne oppgaven skal du først jobbe individuelt for så å diskutere dine egne opplevelser som kunde med de andre i klassen.
Kvinne med et oppgitt uttrykk i ansiktet og håndflatene vendt opp. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bakgrunn

For bedrifter er det viktig at det faktisk er kundens reise de tenker på, og ikke sin egen salgsreise, når de kartlegger og jobber med kundereiser. Hva avgjør hvor kunden velger å kjøpe et produkt?

Oppgave

I denne oppgaven skal du rette et kritisk blikk på den tredje fasen av kundereisen, der kunden tar en kjøpsbeslutning og deretter bedømmer kjøpet. Ta utgangspunkt i to produkter du ønsker deg eller akkurat har kjøpt. Gjennomfør den tredje fasen av kundereisen først for det ene produktet og deretter for det andre. Til slutt skal du sammenligne kundereisene dine for de to produktene.

Del 1

Søk på Google etter informasjon om det første produktet.

  • Lag en liten rapport med stikkord, og legg gjerne inn skjermbilder som viser positive og negative trekk ved nettsteder du besøker.
  • Noter ned hvor mange og hvilke nettsteder du henter informasjon fra, hvilke nettsteder som er best, og hvorfor disse er best.
  • Hvor mange steder kan du få kjøpt produktet?
  • Hva skiller hjemmesiden for produktet fra andre utsalgssteder på nettet? Er hjemmesiden bedre eller dårligere? Hvorfor?
  • Hva er avgjørende for ditt valg av nettsted som du vil kjøpe produktet fra?
  • Gjenta prosessen for produkt nummer to.
  • Sammenlign kundereisene dine for de to produktene. Hvilken var best, og hvorfor?

Del 2

  • Presenter funnene dine for de andre i klassen.
  • Diskuter i klassen hva som er viktig for at dere som kunder skal kjøpe fra et nettsted.
  • Diskuter om dere deler informasjon om produkter dere har kjøpt, og hvor dere eventuelt deler slik informasjon.
  • Hvilken betydning har en slik delingskultur for en bedrift?
Kollasj av bilder lagt over hverandre. Vi ser blant annet deler av et ansikt, en høyttaler, og logoer og ikoner for sosiale medier som YouTube, Instagram og Facebook. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 3

Søk etter andres vurderinger av og tilbakemeldinger om produktene du har sett på.

  • Hva skriver folk om produktene, og i hvilke kanaler?
  • Hvor mye betyr andres meninger om produktene for deg?
  • Hvis det står mange negative kommentarer om et produkt, ville du likevel kjøpt det, og i så fall hvorfor?
  • Er noen kommentarer mer troverdige enn andre? Hva er det i så fall som gjør dem mer troverdige?
  • Diskuter i klassen hva dere finner, og hva som er troverdige tilbakemeldinger som dere ville tatt med dere i deres egen kjøpsbeslutning.





Relatert innhold

For å kunne kartlegge forbrukeratferd må vi kjenne til og forstå forbrukernes kjøpsprosess – den såkalte kundereisen.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 10.06.2020

Læringsressurser

Kundereisen