Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Manus kunderoller

Tre ulike kunder

Kunde 1: Den positive

Du har ønsket deg dette produktet lenge, og nå har du spart penger fra sommer- og ekstrajobben din slik at du ikke bare behøver å være opptatt av prisen når du skal handle. Du vil ha det beste!

Du er en positiv og nysgjerrig person, og når du er heldig og treffer en selger på omtrent din egen alder, synes du det er grådig kjekt å kunne prate litt om produktet og det du skal bruke det til. Du stiller mange spørsmål, ikke fordi du vil være vanskelig, men fordi du er nysgjerrig. Og du vil veldig gjerne at selgeren gir deg flere alternativer å velge mellom, for da får du både en morsommere opplevelse i butikken og et bedre produkt til slutt.

Du har bestemt deg for at du kommer til å kjøpe noe, men du er veldig i tvil om akkurat hvilket produkt du skal kjøpe. Du skal jo ha det beste! Det er tross alt det viktigste.

Kunde 2: Den skeptiske

Du har bestemt deg for at du trenger et nytt produkt. Det gamle du hadde, er rett og slett brukt opp. Men du er ikke sikker på hvordan det nye produktet ditt skal være, eller om du har kommet til rett butikk. Du vil jo ikke virke dum heller – du vil ikke bli lurt – så du er opptatt av å få vite mest mulig om produktet du skal kjøpe. Helst vil du ikke si så mye, men tvinge selgeren til å overbevise deg uten at du hjelper til. Du vet godt at det du sier, vil bli brukt for å overbevise deg, derfor sier du minst mulig!

Men noe må du jo si, og du kan ikke stole på at selgeren forteller om de viktige tingene. Derfor stiller du noen spørsmål om hvordan produktet virker, om hvor det er laget, om det har gode garantier, om hvorfor det er så dyrt i denne butikken – for du er sikker på at det er mye billigere et annet sted. Det er, som reklamen sier, ingen vits i å betale for mye.

Du har ikke bestemt deg for om du skal kjøpe noe. Bare så det er helt klart!

Kunde 3: Den pratsomme

Du er slett ikke sikker på om du har lyst på produktet, men du synes det er kjempegøy å gå i butikker og høre hva selgerne har å si. Hvem vet, kanskje du oppdager at dette er noe du ikke kan klare deg uten. Uansett så blir det gøy!

Du blir glad når du ser at selgeren er omtrent på din egen alder, for da får du automatisk muligheten til å snakke om mange andre ting enn det å kjøpe noe. Jo mer dere kan snakke om andre ting, jo mindre sjanse er det for at du plutselig står der og har kjøpt noe. Ja, for det har skjedd. Litt for ofte, om du skal være ærlig …

Hvis du skulle oppdage at dette er noe du bare ha, så er det faktisk ikke sikkert at du har råd til det. Du er derfor forsiktig med å gi altfor konkrete svar når selgeren spør deg, og du svarer litt svevende, som «kanskje det» og «det kan jo tenke seg». Du er kort sagt ikke kommet for å kjøpe noe, men for å bli underholdt av en selger.

CC BY-SASkrevet av Høgskulen på Vestlandet.
Sist faglig oppdatert 12.07.2016

Læringsressurser

Salg