Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Innkjøpsarbeid – begrepsforståelse

Ved ordremottak og bestillinger produseres det en rekke dokumenter som bedriften må holde styr på. I den forbindelse er det også mange begreper du må kunne.
Oversikt over de ulike dokumentene i innkjøpsarbeidet. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Forklar de følgende begrepene:

  1. ordre
  2. bestilling
  3. ERP-system
  4. EDI (søk på internett)
  5. plukke varer
  6. leverandør
  7. stillingsinstruks

Oppgave 2

I forbindelse med innkjøpsarbeid sendes det en rekke dokumenter mellom kjøper (kunde) og selger (leverandør).

  1. Hvilke dokumenter er det aktuelt å sende fra leverandøren til kunden? Forklar også hva de ulike dokumentene inneholder.
  2. Hvilke dokumenter er det aktuelt å sende fra kunden til leverandøren? Forklar også hva de ulike dokumentene inneholder.

Oppgave 3

I forbindelse med salgskontrakter er det viktig å avtale klare betingelser, både for å kunne vurdere alle sider av avtalen og for å forhindre uenigheter og konflikter i ettertid.

  1. Bruk internett og finn ut hva Incoterms er. Forklar.
  2. Hva slags betingelser bør være med i en salgskontrakt?

Relatert innhold

Når en bedrift får en ordre, betyr det at noen har bestilt hos dem. Når en bedrift foretar en bestilling, betyr det at de selv kjøper noe hos andre.

CC BY-SASkrevet av Tove Knutsen.
Sist faglig oppdatert 17.04.2020

Læringsressurser

Dokumentbehandling