Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Markedsaktivitet for nærbutikken

Også mindre butikker trenger markedsaktiviteter for å få oppmerksomhet og økt salg. Er det noe du kan gjøre for eller sammen med en av de mindre butikkene der du bor?
En smilende kvinne i kokkejakke deler ut smaksprøver på ost og kjeks i en matbutikk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I denne oppgaven kan dere jobbe alene eller i små grupper. Målet er at dere skal planlegge, gjennomføre og evaluere en markedsaktivitet eller et arrangement for en selvvalgt butikk.

Forberedelse

  • Kontakt en butikk dere liker, eventuelt praksisbedriften deres, og avtal et møte med sjefen eller den daglige lederen. Husk å presentere dere høflig og fortell at det handler om et skoleprosjekt.

  • Til møtet må dere forberede en presentasjon av oppgaven. Spør også om det er produkter eller andre ting butikken kanskje trenger hjelp til å skape oppmerksomhet rundt.

  • Spør den daglige lederen om dere kan få planlegge, gjennomføre og sammen evaluere et lite arrangement eller en markedsaktivitet for det de ønsker å få oppmerksomhet rundt.

  • Bli enige om målgruppen for arrangementet. Sett målbare mål for evalueringen under og etter arrangementet.

Eksempler på markedsaktiviteter kan være

  • en brosjyre

  • en annonse i sosiale medier

  • en smaksstand

  • et arrangement av eget ønske

  • en kundekveld

  • Planlegg arrangementet og diskuter planen med butikken. Gjør nødvendige endringer og sett en dato for gjennomføring.

  • Gjennomfør arrangementet eller aktiviteten i samråd med butikken.

  • Evaluer i etterkant: Hva var bra, hva kunne ha vært annerledes, og hva ble resultatet?

  • Presenter for hverandre i klassen og reflekter over hvilken effekt markedsaktiviteter kan ha for små bedrifter.


Lykke til!

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 08.04.2021

Læringsressurser

Arrangementer og markedsaktiviteter