Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Minireiselivsmesse

Vet alle på skolen din hvilke reiselivstilbud hjemstedet deres byr på, til fastboende og besøkende?
Hvalsafari ved Kvaløya utenfor Tromsø. To knølhvaler leker i havoverflaten. Rib med turister i bakgrunnen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Informasjon

I denne oppgaven skal dere arrangere en minireiselivsmesse for alle på skolen for å vise frem stedet hvor dere bor, og for å spre informasjon om hva folk kan se, oppleve og gjøre på hjemstedet deres.

Samarbeid gjerne med turistkontoret, et destinasjonsselskap eller en annen reiselivsoperatør i kommunen.

Forberedelser

  • Gjennomfør en brainstorming i klassen for å komme på flest mulig ideer om hvordan reiselivsmessa kan se ut, og hva den bør inneholde.

  • Bruk gjerne litt tid på å søke på nettet etter informasjon om andre reiselivsmesser for inspirasjon.

  • Bli enige om hvordan messa skal se ut, og hvilket innhold den skal ha.

  • Sett en dato for gjennomføringen, gjerne litt fram i tid. Husk å snakke med læreren og rektor om hvordan dere kan gjennomføre arrangementet på skolen.

  • Del klassen inn i mindre grupper, gjerne etter interesser. Hver gruppe tar ansvar for sin del av messa.

Eksempler på hva gruppene i klassen kan ta ansvar for:

  • aktiviteter

  • mat og matproduksjon

  • severdigheter og attraksjoner

  • overnattingsbedrifter, transport og infrastruktur

  • salg og markedsføring

  • organisering

  • produksjon av markedsføringsmateriell

  • Del klassen inn i grupper og start arbeidet med å innhente informasjon. Kontakt de ulike reiselivsselskapene og be om et møte. I møtet kan dere presenterer arrangementet og spørre om de ønsker å være representert med reklame på messen.

  • Gruppene som skal ha ansvar for organisering, salg, markedsføring og produksjon av markedsmateriell, må jobbe med planleggingen av arrangementet. Husk å lage et evalueringsskjema som dere kan dele ut til de besøkende.

  • Planlegg markedsføringen av messa og lag en aktivitetsplan som viser hva som skal markedsføres til hvem, når og i hvilke kanaler, og hvem som er ansvarlig. Husk at også de ansatte på skolen er en del av målgruppa.

  • Kanskje dere kan invitere lokalavisen til å dekke arrangementet?

  • Husk å tenke bærekraft. Ta bærekraftige valg gjennom hele prosessen, tenk for eksempel gjennom bruk av papir og hvordan dere løser avfallshåndteringen.

  • Følg listen i "Slik planlegger du en vellykket event" til det videre arbeidet, og bruk "Sjekklister og gjennomføring" når datoen for gjennomføring nærmer seg. Begge finner dere nedenfor.

Relatert innhold

Gjennomføring

  • Alle må hjelpe til!

  • Organiser messeområdet med bord og eventuelle stands, og ha et eget område for servering, smaksprøver og markedsføringsmateriell.

  • Gruppene som er ansvarlige for de ulike reiselivstilbudene må stille forberedt, og kunne svare på spørsmål fra de besøkende.

  • Gjennomfør arrangementet.

  • Samle inn evalueringsskjemaene.

  • Rydd opp etterpå, husk avfallshåndtering.

Etter arrangement

  • Ha et møte i klassen og diskuter hva som var bra, og hva som kunne vært gjort annerledes. Organiseringsgruppa tar notater.

  • Gå i fellesskap gjennom evalueringsskjemaene og noter ned tilbakemeldingene.

  • Oppsummer og reflekter, og send takkekort til dem som har bidratt til et vellykket arrangement.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 06.04.2021

Læringsressurser

Arrangementer og markedsaktiviteter