Lag et webinar!
Dere er reiselivseksperter på bærekraftig reiseliv og skal lage et 30 minutter langt webinar om ett av FNs bærekraftsmål.
Bli enig med læreren om tidspunkt for live-sending.
Del 1
Webinaret skal handle om ett av de følgende tre bærekraftsmålene til FN, hvor reiseliv spesifikt er nevnt:
mål nr. 8: anstendig arbeid og økonomisk vekst
mål nr. 12: ansvarlig forbruk og produksjon
mål nr. 14: liv under vann
Klassen deles i tre grupper, og læreren trekker hvilken gruppe som får ansvar for hvilket mål.
Hver gruppe må sette seg inn i sitt mål, og diskutere hvordan reiseliv kan bidra til å nå målet.
Del 2
Gjennomfør en liten brainstorming i gruppen og bli enige om målet med webinaret. Hvilken kunnskap ønsker dere at deltakerne skal sitte igjen med etterpå?
Bli enige om formen på webinaret. Hvordan skal det engasjere? Hvordan skal innholdet presenteres? Webinaret kan bestå av ulike deler, for eksempel en diskusjon, et intervju, et foredrag og gjerne ha med videoer / små filmsnutter.
Lag et manuskript og en tidsplan, og fordel roller.
Øv, øv, øv. Øv gjerne alene foran speilet eller film hverandre og se opptaket sammen slik at dere kan gjøre endringer og/eller øve mer.
Gjør et prøveopptak som dere se på sammen. Diskuter og gjør endringer.
Bli enige om oppsettet på deres webinar.
Del 3
Markedsfør webinaret og lag invitasjoner til klassen.
Legg gjerne ved deler av programmet som smakebiter.
Lag en spørreundersøkelse som dere kan gjennomføre på slutten av webinaret for å få tilbakemeldinger fra deltakerne.
Gjennomfør helst webinaret "live" for å få interaksjon med deltakerne, men gjør opptak samtidig.
Når alle har gjennomført webinaret, kan dere diskutere og reflektere sammen i klassen: Hva kan være fordeler og ulemper med webinar sammenlignet med et fysisk seminar?
Relatert innhold
Et webinar kan sammenlignes med et seminar, men den store forskjellen er at det foregår digitalt.