Formålene med menyen
En forventning er en forestilling om eller et bilde av hvordan en bestemt ting eller situasjon vil utvikle seg. Når en gjest leser en meny, vil han eller hun få en forventning til hva slags type spisested det er, hvilke type råvarer som brukes, hvordan servicen og prisnivået er, hvordan interiøret er, og så videre.
En meny som er gjennomtenkt, kan friste gjesten til å bestille mer enn han eller hun i utgangspunktet hadde tenkt. En meny bør være godt og detaljert beskrevet, slik at gjestens forventninger stemmer overens med det som presenteres på tallerkenen. Du bør imidlertid ikke overdrive. Hvis du beskriver rettene som "himmelske munnfuller", "byens beste pizza" eller lignende, skaper du forventninger som det kan være vanskelig å innfri. Og dersom gjesten ikke får innfridd forventningene sine, vil han eller hun sitte igjen med et dårlig inntrykk.
Menyen bør være tilpasset det aktuelle serveringsstedet. Vi forventer at en eksklusiv restaurant og en enkel kafé har ulike typer menyer. Beliggenheten til spisestedet kan også skape forventninger til hva slags råvarer som serveres. Hvis restauranten ligger i sjøkanten, vil gjestene forvente at her serveres det sjømat. Det vil de sannsynligvis ikke gjøre på et høyfjellshotell.
En meny oppgir alltid prisene for de ulike rettene. Denne informasjonen er viktig for gjesten og gir en pekepinn om hva slags kvalitet man kan forvente, når det gjelder både mat og service. Stemmer prisnivået med det gjesten hadde sett for seg, bestiller og betaler han eller hun uten å sitte igjen med følelsen av at dette ble for dyrt. I motsatt fall vil gjesten sannsynligvis ikke komme tilbake.
Måten vi setter opp menyen på, har noe å si for hvor lønnsom den blir. For å øke lønnsomheten bør vi framheve de rettene som gir høyest bidrag, og bygge opp menyen slik at det skaper mersalg av forretter, desserter og drikkevarer. En gjest som i utgangspunktet bare hadde tenkt seg en hovedrett, ender kanskje opp med både forrett og dessert fordi menybeskrivelsen var så fristende.
Beskrivelsen i menyen fungerer som en garantist for kvalitet. Hvis retten eller servicen ikke samsvarer med det som er beskrevet i menyen, har ikke gjesten fått det han eller hun har bestilt og betalt for. Dermed kan gjesten klage og vise til det som står i menyen.
Menyen kan være med på å fortelle spisestedets historie, som kan være sann eller ganske enkelt oppdiktet. En historie om spisestedet er en del av stedets konsept, og gjenspeiles ofte i menyen. En fengende historie appellerer til gjesten og er med på å gi gjesten en god og unik opplevelse.