Hopp til innhold
Meny
Søk
Velg språk
Min NDLA
NDLA forside
|
Energi- og styresystemer (EL-ELE vg1)
Energi- og styresystemer (EL-ELE vg1)
Felles programfag sammen med:
Elektroniske kretser og nettverk (EL-ELE vg1)
Vis kompetansemål
HMS
Ohms lov
Måleinstrumenter
Produksjon, lagring og overføring av energi
Fordelingssystemer
Fordelingsskap
Sluttkontroll
Smarthusstyring
Lys, lysstyring og stikkontakter
Varme og varmestyring
Varmepumpe
Elbiler
Robotisering
Digital skjemategning
Innføring i tegneprogrammet PC schematic
Motorberegning
Motorstart
Dreieretningsvender
Instruksjonsfilmer PLS
Programmerbar logisk styring (PLS)
Kontinuerlig regulering
Materiallære
Elektroavfall
Klimaendringer
Bærekraftig utvikling
Motorstart
Vis hele emnebeskrivelsen
Læringsressurser
Motorstart
Fagstoff
Startmetoder for trefasede asynkronmotorer
Hovedkomponenter i motoranlegg
Andre komponenter i motoranlegg
Motorens merkeskilt
Arrangementstegning motor
Krav til elektriske maskininstallasjoner
Kontaktoren
Termisk vern
Start- og stoppbrytere
Nødstopp
Vendebryter
Holdefunksjon for bryter
Rekkeklemmer
Automatsikringer
Dokumentasjon motorstart
Beregning av spenningsfall
Dokumentasjon av kabel og vern
Feilsøking motoranlegg
Signallamper
Feilsøking i motoranlegg
Oppgaver og aktiviteter
Skjemaer til start og stopp av trefasede asynkronmotorer
Start og stopp av trefaset asynkronmotor uten kontaktor (STI 2)
Start og stopp av trefaset asynkronmotor med kontaktor (STI 3)
Start og stopp av trefaset asynkronmotor fra to steder (STI 4)
Start og stopp av trefaset asynkronmotor med dreieretning (STI 5)
Start og stopp av trefaset asynkronmotor med stjerne/trekant-vender (STI 6)
Start og stopp av trefaset asynkronmotor med to hastigheter (STI 7)
Start og stopp av trefaset asynkronmotor med mykstarter (STI 8)
Start og stopp av trefaset asynkronmotor med frekvensomformer (STI 9)
Komponenter motorstart 1
Komponenter motorstart 2
Motordeler
Hva kan du om motorutregninger?
Motorens merkeskilt – hva kan du?
Vurderingsressurs
Dokumentasjon av motoranlegg
Logg inn med Feide
Spør NDLA