Hopp til innhold
Forsøk

Forsøk: Gassutveksling hos planter

I denne aktiviteten skal du bruke en pH-indikator til å påvise at planten forbruker CO2 i fotosyntesen og skiller ut CO2 i fravær av fotosyntese.

Hensikt

Hensikten med forsøket er å vise at planter tar opp CO2 gjennom fotosyntese og skiller ut CO2 i fravær av fotosyntese.

Viktig bakgrunnskunnskap

I fotosyntesen bruker planten CO2 til å bygge glukose. I celleånding dannes CO2 når glukose brytes ned. Fotosyntese pågår kun i lys, mens celleånding pågår hele tida.

I dette forsøket bruker vi en pH-indikator, bromtymolblå (BTB), for å måle gassutvekslingen til en vannplante. Når CO2 reagerer med vann, dannes det karbonsyre. Dette fører til lavere pH-verdi i løsningen. Når CO2 fjernes fra vann, øker pH-verdien i løsningen. BTB er gul i sure løsninger, blå i basiske løsninger og grønn i nøytrale løsninger. Dette gjør at du kan observere utvekslingen av CO2 gjennom fargeendringene i BTB-løsningen som planten står i.

Planlegging og gjennomføring

Forberedende aktivitet

Til selve forsøket vil du trenge både gul og blå BTB-løsning. Lag først en tynn, svakt blå BTB-løsning. BTB-løsningen er i utgangspunktet blå, så du trenger bare å blande ut noen dråper i vann. Hell deretter halvparten av denne BTB-løsningen over i et eget glass. Blås forsiktig luft inn i denne løsningen med et sugerør til løsningen blir gul. Kan du forklare hvorfor løsningen endrer farge?

Utstyr

  • vannplante, for eksempel en akvarieplante

  • gul og blå BTB-løsning, som du lager slik det er beskrevet ovenfor

  • reagensrør eller -glass til plantene

  • parafilm eller lignende til å forsegle reagensrør eller -glass

  • aluminiumsfolie eller lignende som kan brukes til å kontrollere lystilgang

  • lyskilder

Planlegging

Når du har gjort deg kjent med hvordan fargen på BTB-løsningen endrer seg avhengig av CO2-innholdet, kan du planlegge et forsøk som viser at planten tar opp CO2 i lys og skiller ut CO2 i mørke.

Du kan fylle reagensrøret med gul eller blå løsning og velge om planten skal stå i lys eller mørke. Du kan også velge å ha noen rør med BTB-løsning uten planter. (Hva kan du i så fall oppnå med det?)

Før du setter i gang, bør du også tenke gjennom hvilke andre faktorer som kan påvirke resultatet, og som du derfor bør holde mest mulig like fra eksperiment til eksperiment.

Gjennomføring

Dersom forsøket er planlagt på forhånd og alt utstyret er klart, kan du sette i gang forsøket og få tydelige fargeforandringer i løpet av en skoletime.

Diskusjonsoppgaver

Hvordan kan det påvirke resultatene dersom du glemmer å forsegle rørene?

Noen elever har fått resultater som er vanskelige å tolke, se nedenfor. Kan du gi en mulig forklaring på disse resultatene?

  • Elevene brukte ulik mengde BTB da de lagde løsningene. De som brukte en mer konsentrert BTB-løsning (en mer mettet blåfarge), fikk et annet resultat enn de som startet med en tynnere BTB-løsning.

  • Elevene brukte ulike mengder av vannplanten. I ett reagensglass var det brukt store mengder av vannplanten. Fargen skiftet mer i glasset hvor det var lite av planten.