Aktivitet: overføring av nerveimpulser
Hensikten med denne aktiviteten er at elevene skal få en fysisk opplevelse av hvordan en nerveimpuls overføres mellom nerveceller. I tillegg gir aktiviteten trening i å bruke faguttrykk.
Still dere på rekke med en armlengdes avstand til hverandre.
- Hver person illustrerer en nervecelle.
- Høyre arm er dendrittene til cellen.
- Kroppen er cellekroppen.
- Venstre arm er aksonet, og venstre hånd er den synaptiske enden.Hold noen knapper, perler eller annet som kan illustrere transmitterstoffer, i venstre hånd. Husk at hver nervecelle har sine egne transmittere!
Når læreren sier "start", plasserer personen i begynnelsen av rekka sitt transmitterstoff i hånda (dendritten) til personen (nervecellen) som er nærmest.
Neste nervecelle (person) overfører sine transmittere til den neste nervecellen, og signalet sendes på denne måten til enden av rekka.
Tillegg: Gjør aktiviteten én gang til, men denne gangen må elevene samtidig bruke fagbegreper som beskriver aktiviteten i nerveceller og synapser når nerveimpulsen passerer.
Detaljnivået kan økes for hver runde. Eksempler:
"Dendritten mottar et nervesignal som sendes videre gjennom aksonet til aksonenden."
"Transmitterstoffet overføres gjennom synapsen til en ny nervecelle."
Tenk gjennom
Hva foregår i aksonenden, i dendritten og i aksonet når nerveimpulsen passerer?
Sammenlign farten på nerveimpulsen i elevrekka med hvor fort en nerveimpuls går i virkeligheten.
Hva skjer hvis den siste personen i rekka er en muskelcelle? Hvordan vil dere demonstrere dette?
Hvordan kan dere demonstrere et kontinuerlig nervesignal?
Noen nerveimpulser går raskt, mens andre til sammenligning går langsomt. Hvorfor?
Tandberg, C. & Grønlien, H. (2014). Øvelser i sansefysiologi. Universitetet i Oslo: Skolelaboratoriet.