Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hva er kulturkompetanse?

Sosialantropologen Håkon Fyhn forklarer begrepet, og vi møter Yamin Meskayar som flyktet fra Afghanistan til Norge. I tillegg forklarer ungdommer hva de legger i kulturkompetanse, og du kan reflektere over hva begrepet betyr for deg som fagarbeider.

Oppgaver

  1. I litteraturen brukes det flere begreper for kulturkompetanse. I filmen brukes begrepet "interkulturell kompetanse". Kompetanse handler om at du må kunne noe eller være i stand til å gjøre noe. Forklar hva du må kunne, og hva du må være i stand til å gjøre for å ha kulturkompetanse/interkulturell kompetanse.

  2. Hvilke verdier og holdninger må du ha for å kunne utvikle kulturkompetanse?

  3. Vi har mest kunnskap om kulturen vi vokser opp i, men folk uttrykker seg forskjellig fra land til land, og fra kultur til kultur. Hvordan kan du bli kjent med andre kulturer?

  4. Hvorfor kan det oppstå misforståelser i møte med mennesker fra andre kulturer?

  5. Kulturkompetanse betyr ikke at vi skal akseptere alt og godkjenne det som riktig, selv om det tilhører kulturen. Hva betyr det?
  6. Hvordan kan du vise at du forstår og anerkjenner at andre har en kultur med andre verdier og en annen verdensforståelse enn det du selv har?
  7. Mangfold og gjensidig respekt, hva betyr det?
  8. Hvordan kan du jobbe for at alle barn, uansett kulturtilhørighet, føler seg sett og anerkjent for den de er?
  9. Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider synliggjøre den enkeltes plass, og at alle er verdifulle i fellesskapet?
  10. Hva kan du gjøre for å støtte og styrke barns kulturkompetanse?

    1. Hva kan du gjøre for at barn skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på?

    2. Hvordan kan du bruke mangfold i barnehage/SFO som en ressurs i ditt arbeid? Lag en liste over hva du vil gjøre for å synliggjøre mangfold.

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 23.10.2021

Læringsressurser

Sosial kompetanse og kulturkompetanse