Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Utvikling av sosial kompetanse

Vår kunnskap og våre holdninger og ferdigheter har stor betydning for om vi lykkes med å ivareta og fremme barnets sosiale kompetanse. Å mestre det sosiale samspillet vil ha betydning for barnets trivsel, og for læring og utvikling på alle områder.
Fire barn på en rekke som trekker i et tau. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Det er ingen enkel oppgave å være en som skal hjelpe og støtte barn i den sosiale utviklingen. Vi må bestemme hva vi i vår kultur vil videreføre til barn og unge, og vi må ha en forståelse av hvordan dette kan gjøres på en hensiktsmessig måte slik at barn og unge utvikler et godt selvbilde, en god selvfølelse og selvtillit.

Vi vil møte enkelte barn og unge som har en atferd som kan være svært uhensiktsmessig og uheldig for utviklingen, trivselen og den psykiske helsen deres. For å kunne hjelpe og støtte må vi derfor se etter hvilke sammenhenger det er mellom omgivelsene og barnets atferd. Vi må forstå at dersom vi møter barn som har vansker med sin sosiale atferd, så kan vi selv være en del av årsaken. Vi må kunne vurdere situasjonen, reflektere og ta kloke valg med tanke på barnets trygghet, trivsel og utvikling.

Oppgave 1. Sosial kompetanse

  1. Hva er sosial kompetanse? Forklar.

  2. Hvordan utvikler vi vår sosiale kompetanse?

  3. Forklar begrepene empati, samarbeid, selvkontroll, selvhevdelse og ansvarlighet.

  4. Hvordan kan du etablere god kontakt og omsorgsfulle relasjoner til barn og unge? Forklar og gi eksempler.

  5. Hvorfor er gode relasjoner viktig i arbeidet med å fremme barnas sosiale kompetanse?

Oppgave 2. Omgivelsene

  1. Hvorfor er det av betydning at vi forstår at vi kan være en del av årsakene til at barn kan ha vansker med å samhandle positivt med andre? Forklar og begrunn.

  2. Hvilken betydning har dine relasjonsferdigheter i samhandlingen med barn og unge? Forklar og begrunn.

  3. Hvordan kan du hjelpe barn og unge med samhandling dersom du er stresset, sint og frustrert?

  4. Du må være både en fagperson og et medmenneske for å gi positive læringsmuligheter, støtte og oppmuntring. Hva betyr det?

Oppgave 3. Barnets ressurser

Dersom vi retter oppmerksomheten mot barnets ressurser i stedet for barnets problemer i sosiale situasjoner, blir vi i bedre stand til å hjelpe. Å identifisere barnets styrker, mestringsmuligheter og potensielle muligheter er viktig for kompetansefremmende læring og utvikling av sosial kompetanse. Det vil motivere barnet, og i tillegg vil læringen kunne bygge på noe som fungerer.

  1. Hvordan kan du hjelpe barn til å ta i bruk ressurser i seg selv og omgivelsene for å mestre ulike sosiale situasjoner?

  2. Hvordan kan du gi barnets sterke sider oppmerksomhet og bygge opp selvtillit hos barnet i sosiale situasjoner?

  3. Hvordan kan du veilede og hjelpe et barn til å se muligheter fremover og ta gode valg i sosiale situasjoner?

  4. Hvordan kan du bli en god ressurs i barnets liv og gi sosial støtte?

Oppgave 4. "Never let the child fail"

Barn og unge som sliter med sin sosiale atferd, har ofte erfart mange nederlag i hverdagen. De kan ha lav selvtillit og selvfølelse. Lystbetonte og engasjerte oppgaver kan gi nødvendig energi til å gjennomføre relevante aktiviteter som krever både utholdenhet og tid.

  1. Diskuter hvorfor vi skal legge størst vekt på oppgaver barn og unge med stor sannsynlighet vil mestre og lykkes med.

  2. Du møter et barn som er urolig og aktiv, og som lett mister konsentrasjonen og interessen. Det har liten utholdenhet i lek og aktiviteter og fullfører sjelden aktiviteter det starter på. Det hører ikke hva som sies, har problemer med å følge instruksjoner og strever med å samarbeide. Forklar hva du vil gjøre og begrunn valgene dine.

    • Hvordan kan du hjelpe og støtte?

    • Hva gjør du for å skape en god relasjon til barnet, og for å handle omsorgsfullt?

    • Hvordan kan du styrke barnets selvfølelse og mestringsfølelse?

  3. Diskuter følgende påstander:

    • "Veileder vi ikke barn i hva som er akseptabel oppførsel i barnehagen, skolen/SFO, risikerer vi å stå overfor ungdom og voksne som aldri har fått skikkelig opplæring i fellesskapets normer og forventninger."

    • "Ikke begrunn eller bortforklar barnets utfordrende atferd med en diagnose. Vi må finne ut hvilke hjelpemidler som må til for at barn og unge kan makte å finne sin plass i fellesskapet og følge de reglene som gjelder der."

    • "Alle barn og unge vil velge å være snille og flinke hvis de visste hvordan." Hvordan kan du vise barn og unge hvordan de kan opptre og være snille og omsorgsfulle i samhandlingen med andre? Hvilken betydning vil din væremåte ha for barnets sosiale ferdigheter?

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 10.10.2021

Læringsressurser

Sosial kompetanse og kulturkompetanse